corn.jpg

وضعیت جوی و بارش‌ها برای کاشت گندم مناسب اعلام شد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با توجه به پیش‌بینی میزان بارش در فصل پاییز و دورنمای آن در فصل پاییز و زمستان و شرایط جوی امید می‌رود وضعیت کشت گندم دیم در سال جاری مناسب باشد.
رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: به‌طور کلی شرایط جوی برای کشت گندم دیم در سال جاری مناسب است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بوده که میزان بارش در فصل پاییز مؤثر باشد و در صورت ادامه این روند در فصل زمستان و بهار وضعیت کشت دیم در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد.

مسعود حقیقت افزود: در ماه اول پاییز در مناطق جنوب شرق کشور میزان بارندگی‌ها کمتر از نرمال است، ولی در سایر مناطق میزان بارندگی‌ها در حد طبیعی پیش‌بینی شده است و در ماه آبان و آذر، میزان بارندگی‌ها در حد میانگین چند سال گذشته گزارش شده است.

وی درباره وضعیت دمایی خاطرنشان کرد: از لحاظ وضعیت دمایی، اگر دمای طبیعی 50 سال گذشته در نظر گرفته شود، دمای هوا در فصل پاییز امسال نیم الی یک درجه بیشتر از سطح نرمال است، ولی در صورتی که وضعیت دمای دو دهه گذشته در نظر گرفته شود، هیچ تفاوت دمایی در این فصل مشاهده نمی‌شود.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: در دورنمای وضعیت بارش‌ها، فصل زمستان نیز با یک درصد خطای مشخص پیش‌بینی شده است که میزان آن در مقایسه با سال گذشته است.

حقیقت تصریح کرد: با درصد خطای مشخص می‌توان گفت که شرایط آب و هوایی تا 60 الی 70 درصد برای کشت محصولات پاییزه مناسب است که بر اساس این معیارها، تاریخ کشت محصولات مختلف در مناطق کشور اعلام می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی فصلی پاییز، تاریخ اولین بارش فصلی مؤثر پاییزی، بارش سال قبل استان‌های مختلف، پیش‌بینی بارش فصل بهار و تقسیم‌بندی مناطق بر اساس سردسیر و گرمسیری تاریخ کشت گندم دیم در مناطق مختلف کشور تهیه شده است که به‌زودی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.