corn.jpg

قیمت جدید گندم یک خبر خوش برای کشاورزان است

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس تعیین قیمت 1050 تومان برای خرید تضمینی گندم را قدم بسیار خوبی برای رونق اقتصاد بخش کشاورزی دانست.
محمد سادات ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: این کار دولت دقیقا طبق قانون انجام گرفته و یکی از آرزوهای دیرینه کشاورزان و مطالبات خاص کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بوده که باید اصلاح می‌شد.
وی ادامه داد: در گذشته همواره مطرح می‌کردیم خریدی که به عنوان خرید تضمینی گندم انجام می‌شود، هیچگونه تناسبی با هزینه‌های کشاورزان و قیمت تمام شده محصول ندارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر هم مردم، هم کشاورزان و هم کمیسیون کشاورزی از این قیمت‌گذاری استقبال کرده‌اند، گرچه هنوز برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت تمام شده و قیمتی که برای کشاورزی صرفه اقتصادی داشته باشد بیش از 1050 تومان است ولی می‌توان گفت این قیمت، قیمت عادلانه‌ای است که می‌تواند اقتصاد کشاورزی را رونق ببخشد.

سادات ‌ابراهیمی درباره تعیین نرخ تضمینی خرید گندم، توضیح داد: رشد تورم باید در خرید تضمینی محاسبه شود یعنی نرخ تورمی که هر سال از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود، باید در قیمت‌گذاری و خرید تضمینی گندم لحاظ شود. اگر سال آینده تورمی نداشته باشیم همین قیمت تا حدودی منطقی است ولی اگر تورم داشته باشیم این قیمت قطعا باید بیشتر شود.

وی تصریح کرد: کافی است مسئولین دولت و دست‌اندرکاران به واقعیت‌های جامعه توجه کنند. کشاورزان ما به دلیل اینکه کارشان توجیه اقتصادی ندارد به سرعت شغل‌هایشان را از دست می‌دهند و به شهرها مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم شوشتر افزود: اگر بخواهیم در بحث گندم که محصول استراتژیکی است، به خودکفایی برسیم و کشاورزان هم انگیزه داشته باشند قطعا راهی جز این نداریم که کشاورزان را توانمند کنیم و محصول‌شان را به قیمت مناسبی بخریم تا هزینه‌های تمام شده‌شان جبران شود و چرخه اقتصادی داشته باشند.

سادات ابراهیمی بار دیگر بر اینکه قیمت 1050 تومان قدم بسیار خوبی است و کشاورزان از این موضوع راضی هستند، تاکید کرد و گفت: این قیمت جای تقدیر و تشکر از وزیر جدید را دارد و یک خبر خوش برای کشاورزان است. آنها برای کشت محصول‌شان در سال آینده دلگرم شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با این قیمت علاقه و انگیزه کشاورزان به کشت گندم بیشتر شود تا بتوانیم گندم مورد نیازمان را در داخل تامین کنیم.