hen.jpg

عدم تخصیص ارز و پرداخت مابه‌تفاوت علی‌رغم قول وزیر صنعت/۲۳ کشتی نهاده سرگردان در بنادر

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
یک واردکننده نهاده‌های دامی از عدم تخصیص ارز و پرداخت مابه‌تفاوت ارزی توسط دولت علی رغم قول رئیس جمهور و وزیر صنعت، خبرداد و گفت: تا کنون هیچ ارزمرجع یا مابه‌تفاوتی برای نهاده‌های دامی پرداخت نشده و ۲۳ کشتی سرگردان در بنادر مانده است.
سید نصرالله حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد تخصیص ارز به کالاهای اساسی از جمله غلات و نهاده‌های دامی با اظهار تأسف نسبت به پاسخگو نبودن مسئولان نسبت به تخصیص ارز مرجع به نهاده های دامی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه قول تخصیص ارز 1226 تومان به نهاده‌های دامی داده شد و قرار شد مابه‌تفاوت ارزی را دولت تأمین کند، هیچ ارزی به وارد‌کننده‌ها تخصیص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به حذف ارز مرجع و ابلاغ آن در دولت گذشته، گفت در دولت جدید به دلیل جلوگیری از رشد قیمت‌ها، قرار شد مابه‌تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای تا پایان سال توسط دولت پرداخت شود، ولی از زمان ابلاغ این دستور تا کنون بانک مرکزی هیچ ارز مرجعی به ورادکنندگان نهاده های دامی تخصیص نداده است. همچنین بانک مرکزی با هماهنگی گمرک اعلام کرده اند وارد کنندگانی که پیش از این ارز مرجع گرفته بودند نیز باید ابتدا مابه‌تفاوت ارز را پرداخت کنند سپس کالا‌ی آنها ترخیص شود.

این واردکننده نهاده‌های دامی با بیان اینکه با توجه به این ناهماهنگی موجب ماندن کالا‌ها در انبار‌ها یا کشتی‌ها بر روی آب شده است، تصریح کرد: هفته گذشته 19 شهریور ماه وارد کنندگان غلات و نهاده‌ها با نعمت زاده وزیر صنعت جلسه‌ای داشتند که بنده نیز در آن حضور داشتم که پس از ارائه مشکلات موجود، وزیر قول حل مشکلات ارز مرجع تا شنبه 23 شهریور ماه یعنی روز گذشته را دادند ولی تا کنون هیچ کدام از مشکلات حل نشده است.

حسینی ادامه داد: نتیجه این ناهماهنگی و عدم پاسخگو بودن سازمان های مربوطه، افزایش قیمت ذرت از 680 تومان به 1268 و نیز افزایش قیمت سویا به 1424 تومان شده است. با توجه  به این قیمت‌ها اگر این کالا‌ها با ارز مبادله‌ای وارد می‌شد نیز قیمت آنها به این حد نمی رسید. در حال حاضر برخی از واردکنندگان حدود سه ماه از انبار کالا‌هایشان در گمرک می‌گذرد و حتی 23 کشتی نیز که مشمول نهاده دامی است در برخی بنادر از جمله بندر امام و بندر عباس آماده تخلیه است که به دلیل نبود ارز مرجع تخلیه نشده است.

این وارد کننده نهاده‌های دامی گفت: تنها کسی که می‌تواند این مشکل را حل کند رئیس جمهور است و در خواست داریم با انتخاب یک نماینده تام الاختیار مسئولیت هماهنگی برای تأمین ارز را به وی محول کند تا مسئولان مربوطه با تبعیت از وی، ناهماهنگی‌های ایجاد شده را حل کنند.

وی با بیان اینکه کشتی‌هایی مانده در بنادر ابتدا 45 فروند بود که بخشی از آن ترخیص شد ولی هنوز 23 کشتی دیگر باقی مانده است، گفت: برخی از صاحبان کالاهای این 45 کشتی، با ارز مبادله‌ای کالا های خود را ترخیص کرده‌اند و حتی برخی سرمایه‌هایشان را در بانک‌ خوابیده و در انتظار دریافت ارز هستند.بر این اساس این ناهماهنگی‌ها در تصمیم‌گیری موجب سرگردانی وارد‌کننده، تولید کننده و مصرف کننده شده است.