hen.jpg

گندم‌کاران هم به سرنوشت چایکاران دچار شدند

چاپ

خبرگزاری ایسناalt
 "به داد گندم‌کاران برسید" توصیه‌ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای هیات دولت یازدهم به وزیر جهاد کشاورزی فرموده‌اند تا اهمیت کشاورزی و قشر کشاورز پررنگ‌تر شود؛ چراکه دولت برای واردات گندم یارانه اختصاص می‌دهد اما پولی برای پرداخت دسترنج یکساله گندم‌کاران که قوت مردم را تامین می‌کنند، ندارد!
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) 40 روز است که گندم‌کاران محصولشان را به شرکت‌ بازرگانی دولتی تحویل می‌دهند بی‌آنکه دسترنجشان را دریافت کنند و از آنچه هراس داشتند بر سرشان آمد چون آنها هم به سرنوشت چایکاران دچار شدند و باید پیگیر تامین اعتبار و منتظر تحقق وعده‌های پرداخت باشند ...

این درحالی است که به پایان فصل برداشت گندم نزدیک می‌شویم و کشاورزان باید کم‌کم به فکر کشت سال آینده باشند که نرخ خرید تضمینی آن هفته پیش اعلام شد. گرچه آنها از افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده رضایت دارند اما گویا باید همیشه دغدغه‌ای داشته باشند چراکه تا بهای محصول امسال را دریافت نکنند نمی‌توانند برای کشت جدید آماده شوند.

در این سال‌های نه‌چندان خوشایند برای گندم‌کاران که نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک پایین بود و حتی در برخی موارد ارزان‌تر از کاه و یونجه می‌شد کسی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین شرایطی رقم بخورد که دولت پولی برای پرداخت بهای محصول خرید تضمینی اختصاص ندهد و گندم‌کاران به صرافت بیفتند که محصولشان را انبار کنند و از خیر پولشان بگذرند ولی آن را به دولت تحویل ندهند.

چون با وجود افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کیلویی 720 به 800 تومان تومان، خبری از پول نیست و مراکز خرید حتی نمی‌توانند بهای گندم را به همان نرخ قبلی بپردازند چه رسد به مابه‌التفاوت آن.

داستان بی‌پولی دولت و گندم‌کاران طلبکار دقیقا از زمانی آغاز شد که معاون اول رییس‌جمهوری دولت دهم، 31 تیرماه مصوبه هیات دولت را برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم ازکیلویی 720 به 800 تومان برای اجرا به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و بانک مرکزی ابلاغ کرد چون فردای همان روز مراکز خرید دولتی و شرکت بازرگانی دولتی اعلام کردند این ابلاغیه که البته در رسانه‌ها هم منتشر شده بود به آن‌ها ابلاغ نشده است و اعتباراتشان برای پرداخت گندم 720 تومانی هم به پایان رسیده است.

به گفته حیدرپور، مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی علت این مشکلات، اشتباه محاسباتی وزارت تجارت به عنوان متولی خرید تضمینی گندم بوده است چراکه آن‌ها همواره اعلام می‌کردند میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری از مرز سه میلیون تن نمی‌گذرد و اتفاقا این وزارت‌تخانه و مراکز خریدش تا مرز سه میلیون تن مشکلی برای پرداخت روزانه مطالبات گندم‌کاران نداشتند اما از آن به بعد و در واقع از پایان خرداد تا کنون کمبود نقدینگی و اعتبار برای خرید و ذخیره‌سازی این محصول استراتژیک هموراه گریبان‌گیر آن‌ها بوده است.

طبق اعلام توکلی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز از نیمه مرداد تاکنون هیچ یک از گندم‌کاران بهایی بابت محصولی که به مراکز خرید دولتی تحویل داده‌اند، دریافت نکرده‌اند و مابه‌التفاوت افزایش نرخ خرید تضمینی گندم نیز به هیچ‌یک از آن‌ها داده نشده است.

این درحالی است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر دولت برای واردات هر کیلوگرم گندم حدود 2000 تومان متقبل شده‌ است اما نرخ خرید تضمینی گندم را در پایین‌ترین حد در نظر می‌گیرد که امسال هم برنامه‌ریزی نامناسب برای تامین نقدینگی خرید تضمینی مزید بر دیگر ناهمواری‌های تولید و بازار این محصول استراتژیک شده است.

البته هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا به گندم‌کاران وعده داد که با توجه به مذاکرات با مسئولان خزانه و مدیران اقتصادی دولت به زودی دسترنج گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

امید است دولت یازدهم که به گفته سخنگویش برای افزایش تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم برنامه‌های جدی دارد و رییس‌جمهوری که در غالب سخنرانی‌هایش از کشاورزی و حل مشکلات این بخش سخن می‌گوید، فکری به حال گندم‌کاران کند تا شاید اولین قفل کشاورزان به دست دولت تدبیر و امید باز شود.