chick.jpg

رانت خواران نرخ گذاران محصولات کشاورزی/ لزوم تخصیص یارانه به کودهای شیمیایی

چاپ

alt خبرگزاری خانه ملت
عضو کمیسیون عمران مجلس، درواکنش به افزایش چند برابری قیمت کود اوره، گفت: متأسفانه قیمت کود اوره در بازارمصرف تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده که این مهم منجر به افزایش هزینه های تولیدی کشاورزان و همچنین گرانی قیمت انواع میوه جات و غلات به ویژه گندم و جو و نیز کاهش مصرف کننده نهایی شده است.
محمد فیروزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی در دولت دهم، هر کیسه کود اوره  از کارخانه های پتروشیمی به مبلغ 30 هزار تومان  خریداری  و با تعیین هزینه های حمل و نقل و توزیع 35 هزار تومان به کشاورزان فروخته شود، آیا این افزایش قیمت 15هزار تومانی برای کشاورزان به

صرفه بوده است یا خیر؟ گفت: متاسفانه  با توجه به آغاز فصل کشت و عدم نظارت دقیق مسئولان در دولت گذشته در حال حاضر  بازارسیاهی در بخش کشاورزی کشور ایجاد شده است.
رانت خواران نرخ گذاران محصولات کشاورزی
نماینده مردم نطنز و قمصر درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه متأسفانه تابه امروز هیچ سازمانی پاسخگوی مشکلات کشاورزان نیست، تصریح کرد: متأسفانه افرادی که در دستگاه های دولت دهم رانت خواری می کردند به هر صورتی که توانسته اند به بخش کشاورزی کشور صدمات جبران ناپذیری زده اند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه گرانی کود اوره منجر به افزایش هزینه های تولیدی کشاورزان شده است، افزود: متأسفانه قیمت یک بسته ۵۰ کیلوگرمی کود اوره در بازارمصرف تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولیدی کشاورزان و همچنین گرانی قیمت انواع میوه، و محصولات کشاورزی به ویژه گندم و جو و نیز کاهش مصرف کننده نهایی شده است.

 

افزایش چند برابری قیمت کود اوره کمر کشاورزان را شکست

فیروزی، با تأکید براینکه دولت باید دربخش کشاورزی نظارت کارشناسانه و درستی داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه از سوی دولت دهم قیمت خرید تضمینی مناسبی برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته نشد، افزایش چند برابری قیمت کود اوره  نه تنها مشکلی ازمعضلات کشاورزان حل نکرد بلکه کمراین افراد زحمت کش جامعه را هم شکست.

وی، با انتقاد ازاینکه متأسفانه کشاورزان به علت اینکه امیدی به کسب درآمد دیگر ندارند رغبت خود را درخصوص کشت محصولات از دست داده اند، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و گران شدن نهاده های کشاورزی متأسفانه کشت محصول نه تنها سود و منفعتی برای کشاورزان نداشت بلکه با ضررهم مواجه شده اند.

 دولت نباید مانند دولت دهم با اقدامات نامناسب بخش کشاورزی را نابود کند

نماینده مردم نطنز و قمصردرمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت باید در خصوص تولید، اشتغال و خودکفایی بخش کشاورزی عملکرد مؤثری داشته باشد و نباید مانند دولت دهم با اقدامات نامناسب بخش کشاورزی را نابود کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، درتشریح راهکارهایی مؤثردرجهت سامان دهی بخش کشاورزی، گفت: دولت باید با تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب برای محصولات کشاورزی و نیز تخصیص یارانه به کودهای شیمیایی وهمچنین اجرای بیمه کشاورزان از این قشربی ادعا و زحمت کش کشورحمایت عملیاتی کند.