soy.jpg

طرح گندم در وزارت جهاد دوباره احیا شد/ انتصاب مجری گندم

چاپ

خبرگزاری فارسalt
وزیر جهاد کشاورزی اسمعیل اسفندیاری پور را به عنوان مشاور وزیر و مجری طرح گندم منصوب کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه تغییر در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، اسمعیل اسفندیاری پور از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مشاور وزیر و مجری طرح گندم منصوب شد .این پنجمین تغییر نیروی انسانی بدنه وزارت جهاد کشاورزی بعد از آغاز دولت یازدهم است .طرح گندم که در دوره اصلاحات شکل گرفت،محمدرضا اسکندری مجری وقت طرح گندم بعدا در دولت نهم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی منصوب شد.

طرح خودکفایی گندم در دولت‌های نهم و دهم مجری نداشت، اما با آمدن حجتی در دولت یازدهم، این طرح دوباره احیا شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مجری طرح گندم تنها برای همکاری با معاونت تولیدات گیاهی برای پیشبرد مناسب تولید گندم منصوب شده است.

کشت گندم در ایران سابقه 7000 ساله دارد که به عنوان خوراک اصلی مردم و نماد برکت خدا شناخته شده است.

سطح زیر کشت گندم در ایران حدود 6.5 میلیون هکتار است که 2.5میلون هکتار آبی و بقیه دیم کشت می‌شود، میانگین تولید گندم در هکتار آبی 5تن و کشاورز نمونه تا 13تن  و میانگین تولید گندم دیم 1.5تن در هکتار و کشاورز نمونه تا 8 تن ثبت شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری هر کیلوگرم اول 720 تومان بود که بعدا 800 تومان شد و قرار است برای سال آینده 1110تومان در هر کیلوگرم گندم شود.

بیشترین تولید گندم در ایران به 14.5میلیون تن و بیشترین واردات به 7 میلون تن رسیده است، امید است با اجرای طرح خودکفایی گندم، تولید ایران به 15میلیون تن در سال و خودکفایی کامل و پایدار برسد.