wheat.jpg

واردات 200 هزار تن دانه سویا/ صنعت روغنکشی احیا می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: 200 هزار تن دانه سویا برای روغن کشی در کارخانه‌های داخلی به زودی وارد کشور می‌شود.
به گزارش ایسنا، قاسم فلاحتی افزود: نیمه اول شهریور ماه اولین کشتی دانه سویا به وزن 66 هزار تن توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که برنامه‌ریزی‌ها برای واردات 700 هزار تن دانه سویا در سال جاری نیز انجام شده است.
وی گفت: این واردات در حالی انجام می‌شود که در سال 1391 حدود 160 هزار تن دانه روغنی وارد کشور شد و در چهار ماه نخست سال جاری نیز تنها 24 هزار تن دانه روغنی وارد کشور شده است.

فلاحتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت روغنکشی گفت: کارخانه‌های روغنکشی توانایی روغنکشی 3.5 میلیون تن انواع دانه‌های روغنی را دارند اما متاسفانه به دلیل اقتصادی نبودن فعالیت روغنکشی این کارخانه‌ها در سال گذشته با پنج درصد ظرفیت خود کار کردند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی وضع تعرفه منطقی بر واردات کنجاله را عاملی مهم در اقتصادی کردن فعالیت روغنکشی دانست و تصریح کرد: دولت می‌تواند با وضع تعرفه بر واردات کنجاله، علاوه بر تنظیم بازار کنجاله، صنعت روغنکشی را نیز به طور کامل احیا کرده و شرایط را برای رشد و توسعه کشت دانه‌های روغنی در داخل فراهم کند.