corn.jpg

مشکل پرداخت پول گندم هنوز حل نشده است/دولت یازدهم اقدام فوری کند

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از عدم حل مشکل پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گندم خبر داد و گفت: دولت با توجه به اینکه پیش بینی خرید ۴ میلیون تنی گندم را نداشت در پرداخت پول آن با مشکل روبه رو شد.
دلاور حیدر پور در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ در واکنش اظهار داشت: متأسفانه هنوز مشکل پرداخت مابه‌ التفاوت قیمت خرید گندم بر اساس نرخ 800 تومان حل نشده است و امیدی که کشاورزان پس از افزایش قیمت تضمینی گندم به 800 تومان پیدا کردند در حال حاضر در این شرایط به دلیل عدم پرداخت پول خرید تضمینی به کشاورزان، به نا امیدی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه علی رغم گفته برخی مسئولان مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت هنوز مبلغی به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: علاوه بر اینکه این مابه‌التفاوت پرداخت نشده، در حال حاضر حتی پول 720 تومان نیز پرداخت نمی‌شود چه برسد به مابه تفاوت آن. بر این اساس از مسئولان مربوطه خواهشمندیم با تأمین نقدینگی لازم گندم را از کشاورزان به قیمت مصوب خریداری کنند تا مجبور به واردات نباشیم.

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای با اشاره به اینکه از ابتدای مرداد ماه پرداخت پول گندم به کشاورزان با مشکل روبه رو شده است، خاطر نشان کرد: از دولت جدید هر چند هنوز مستقر نشده است ولی خواهشمندیم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود این مابه التفاوت و پول خرید‌های جدید طبق روال قبل انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر 4 میلیون و 400 هزار تن توسط بازرگانی دولتی گندم خریداری شده که دولت پیش بینی چنین رقم را نداشت بر همین اساس در تأمین تقدینگی دچار مشکل شده است و منابع لازم را در این زمینه ندارد، بنابراین لازم است سازمان‌های مربوطه این رقم را تأمین کنند.

حیدرپور با بیان اینکه کشاورزان به دنبال پول نقد هستند و به همین دلیل بخشی از گندم را به دلالان با 20 تومان زیر قیمت مصوب می‌فروشند، ادامه داد: در حال حاضر کشت ذرت دانه‌ای در کشور 17 درصد و ذرت علوفه‌ای 10 درصد افزایش یافته که بذر نیز به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز توزیع شد که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

این مقام  مسئول در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: کشت ذرت در استان های خوزستان، ایلام، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان در آخرین مراحل خود قرار دارد و برای سال آینده نیز وضعیت بسیار خوبی را از نظر بذر خواهیم داشت به نحوی که پیش بینی بیش از 20 هزار تن بذر ذرت وجود دارد که بیش از نیاز کشور است و باید برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه برداشت برنج محلی در استان گیلان و مازندران شروع شده، گفت: امیدواریم امسال نیز همانند سال‌های گذشته در زمان برداشت برنج، واردات متوقف شود تا از کاهش قیمت‌ها جلوگیری گردد و پس از پایان برداشت اگر نیاز بود واردات انجام دهند. همچنین، طی 4 ماه ابتدایی سال جاری 692 هزار تن برنج وارد کشور شده که در سال گذشته این رقم یک میلیون و 200 هزار تن بوده و اگر لازم است واردات برنج در سال جاری ادامه داشته باشد بعد از پایان فصل برداشت و در آذر ماه انجام شود تا بر روی قیمت برنج داخل اثر نگذارد.