chick.jpg

طرح گسترده سازمان دامپزشکي براي مبارزه با بيماري نيوکاسل

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

مديرکل دفتر مديريت بهداشت بيماري هاي سازمان دامپزشکي کشور با اشاره به شروع طرح واکسيناسيون طيور عليه بيماري نيوکاسل در اواسط ارديبهشت ماه سال جاري گفت: طي دو ماه آينده آمار نهايي اين طرح را ارائه مي‌کنيم.
فرشاد تهراني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه واکسيناسيون عليه نيوکاسل براي طيور صنعتي و روستايي به دو شکل متفاوت انجام مي‌شود افزود: يکي از دلايل بروز اين بيماري در کشور علي رغم اجراي طرح واکسيناسيون، وجود واحدهاي طيور روستايي در ميان واحدهاي صنعتي است که امکان دارد واکسيناسيون آن ها درست انجام نگرفته باشد.

وي ادامه داد: سازمان دامپزشکي در حال اجراي برنامه هايي است که به موازات اجراي عمليات واکسيناسيون در واحدهاي صنعتي، طيور ، روستايي را نيز تحت پوشش اين طرح قرار دهد.

تهراني با اشاره به اين که طرح واکسيناسيون طيور روستايي از سال گذشته آغاز شده است افزود: در اين طرح هر واحدي که کانون نيوکاسل اعلام شود، شعاع سه کيلومتري آن واحد تحت پوشش عمليات واکسيناسيون عليه بيماري نيوکاسل قرار مي‌گيرد تا از انتقال اين بيماري به ساير نقاط جلوگيري شود.

وي ادامه داد: در اين طرح به واحدهاي صنعتي اعلام مي شود در صورت عدم انجام واکسيناسيون در اولين فرصت به انجام کار اقدام کنند.

تهراني افزود: براي واکسيناسيون طيور صنعتي، واکسن در اختيار آن قرار مي‌گيرد و اين واحدها مطابق با برنامه زماني مشخصي که دارند عمليات فوق را اجرا مي‌کنند.

به گفته وي در واکسيناسيون گله‌هاي صنعتي سازمان دامپزشکي نقش نظارتي برعهده دارد و بر روند ورود واکسن، کيفيت آن و.. نظارت مي‌کند.

تهراني با بيان اين مطلب که سازمان دامپزشکي تلاش مي‌کند با رعايت اصول قرنطينه اي، بهداشتي امنيت زيستي و اجراي واکسيناسيون از بروز نيوکاسل در جمعيت طيور کشور جلوگيري کند ادامه داد: اگر علي رغم انجام واکسيناسيون واحدي به نيوکاسل آلوده شود، شدت اين بيماري نسبت به زماني که گله ها واکسن دريافت نکرده باشند بسيار کمتر است.

هر چند واکسيناسيون ناقص و نادرست انجام گرفته باشد.