wheat.jpg

ترخیص کالاهای اساسی خارج از نوبت/داروها در فرودگاه امام(ره) ترخيص مي شوند

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

نمايندگان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و بانك مركزي براي ترخيص سريع داروهاي وارداتي در گمرك فرودگاه امام (ره) مستقر شده اند..
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، نمايندگان مذكور از امروز 12 مرداد 92 با حضور در اين گمرك نسبت به بررسي و رفع مشكل ترخيص داروها اقدام كنند، تا داروهاي وارداتي ترخيص شوند.

اين گزارش همچنين از وارد كنندگان دارو كه كالاهاي آنان به گمرك فرودگاه امام (ره) وارد شده است، خواست، از تاريخ اعلام شده با حضور در اين گمرك نسبت به ترخيص كالا هاي خود اقدام كنند .

براساس اين گزارش ؛ مدیراداره نظارت ارز بانک مرکزی ازپرداخت یک میلیاردو۴۰۰ میلیون دلار به دارو و ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به کالای اساسی طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.

قاسمي گفت : ترخیص کالاهای اساسی خارج از نوبت انجام می‌شود و بانک مرکزی به واردکنندگان بدون نوبت "کد" می‌دهد افزود: در مرکز اول با بانکها اعلام می‌شود که به ثبت سفارش دارو ارز اختصاص دهند تا سایر کالاهایی که اولویت ندارند.

اخبار برخی رسانه‌ها را مبنی بر عدم اختصاص ارز دارو نادرست عنوان کرد و گفت: ماهانه 200 میلیون دلار ارز به دارو اختصاص داده می‌شود. از همین رو از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار به دارو اختصاص یافته که این رقم به میزان 70 درصد ارزی است که در سال گذشته به این بخش پرداخت شده بود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با تسنيم از برنامه برخی واردکنندگان دارو برای ترخیص داروهای پرورش اندام و زیبایی خبر داد و گفت: این گروه با شانتاژ رسانه‌ای و جوسازی سعی می‌کنند که توجه مردم را به عدم ترخیص دارو جلب کنند و بانک مرکزی را متهم اصلی این قضیه معرفی نمایند.

وی افزود: اما بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد داروهایی مانند داروهای زیبایی و پرورش اندام با ارز 1226 وارد کشور شوند. چرا که طبق اعلام وزارت بهداشت این داروها نمی‌توانند ارز دریافت کنند.

قاسمی درباره ارز پرداختی به کالاهای اساسی از ابتدای سال تاکنون گفت: سهمیه کالاهای اساسی در طول سال 10 میلیارد دلار است که از این رقم در 4 ماه ابتدایی سال 8 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز اختصاص یافته است؛ نمی‌توانیم سهمیه کل سال را یکباره به کالای اساسی اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اختصاص 30 درصد سهمیه اضافی برای ارز مورد نیاز کنجاله سویا تصریح کرد: نمایندگان گمرک، وزارت صنعت، وزارت بهداشت و بانک مرکزی به مدت یک هفته در فرودگاه امام مستقر خواهند بود.
 
طبق اخباری که از جلسه اضطراری بانک مرکزی با مسئولان وزارت بهداشت و گمرک جمهوری اسلامی ایران بیرون آمد قرار است از امروز (شنبه 12 مردادماه) ترخیص دارو و کالاهای اساسی با حضور نمایندگان این دستگاه‌ها در گمرک آغاز شود.
 
براساس این گزارش، طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر "عدم ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک به‌خاطر مشکلات ارزی" سوژه اول تمام رسانه‌ها محسوب می‌شد و در مقابل مسئولان مربوطه در بانک مرکزی توجیهات خاصی را درباره ممانعت از ترخیص این محصولات اعلام می‌کردند.
 
البته ممانعت بانک مرکزی از ترخیص دارو و کالاهای اساسی از گمرک موجب شد تا محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک شخصاً وارد عمل شود و با قبول مسئولیت نسبت به ترخیص دارو از فرودگاه امام خمینی اقدام کند.

 نادری می‌گوید: فقط به‌خاطر جان بیماران شخصاً دستور دادم که 50 درصد از داروها از گمرک از 7 مردادماه ترخیص شوند.