soy.jpg

مراکز خرید نقدینگی پرداخت بهای گندم را ندارند

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به مراکز خرید ابلاغ شده اما این مراکز نقدینگی کافی برای پرداخت بهای گندم را ندارند.
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: حدود 10 روز است که مراکز خرید تضمینی گندم حتی برای پرداخت بهای این محصول به نرخ اولیه یعنی کیلویی 720 و 750 تومان هم با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این مشکل باعث شده نتوانند بهای گندم را هنگام خرید به کشاورزان بپردازند.

وی افزود: خرید تضمینی گندم براساس قانون از محل هدفمندی‌ یارانه‌ها به صورت علی الحساب پرداخت می‌شود و دولت با فروش آن به کارخانه‌ها، اعتبار مورد نیاز را تامین می‌کند.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی دولتی باید همواره پیگیر تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم باشند تا کشاورزان که از افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول خوشحال شده‌اند، انگیزه‌ بیشتری برای فروش محصول خود به دولت داشته باشند.

حیدرپور اظهار امیدواری کرد با تامین نقدینگی مورد نیاز، مراکز خرید بتوانند بهای گندم را به موقع به کشاورزان بپردازند.

به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم که کیلویی 720 و 750 تومان تعیین شده بود کشاورزان از فروش این محصول به دولت خودداری می‌کردند که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به دستور رییس‌جمهور در روزهای پایانی تیر ماه کیلویی 80 تومان به قیمت خرید تضمینی گندم افزوده شد و این مصوبه به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ، امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری و بانک مرکزی ابلاغ شد.

در ابتدا مراکز خرید گندم اعلام کردند نرخ افزایش یافته به آنها ابلاغ نشده و اکنون نیز اعلام می‌شود به دلیل کمبود نقدینگی بهای این محصول به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

انتظار می‌رود مسئولان تمهیداتی بیندیشند تا این محصول استراتژیک به قیمت مناسب خریداری و بهای آن به موقع پرداخت شود تا برای تامین نیاز کشور دست به دامان واردات نشویم و سطح زیر کشت این محصول در سال آینده کاهش نیابد.