corn.jpg

2.2 میلیون تن خوراک دام و طیور چه شد؟

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 در شرایطی که مرغداران و دامداران از کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در بازار انتقاد می‌کنند، شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که طی چهار ماه نخست امسال بیش از دو میلیون و 200 هزار تن خوراک دام و طیور بین تشکل‌ها و تولیدکنندگان زیربخش دام و طیور توزیع کرده‌ است.
این درحالیست که مرغداران معتقدند: افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها در بازار نشانه‌ کمبود این محصولات و نبود شبکه مناسب توزیع است.
در این زمینه حسین مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی به ایسنا گفت: اگر میزان نهاده‌های دام و طیوری که بین تولید‌کنندگان توزیع شده کافی بود، قیمت این کالای اساسی در بازار افزایش نمی‌یافت و در واقع افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده نشان از کمبود این محصول در بازار است.

همچنین درصورتیکه قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ از توافق با بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی با ارز مرجع 1226 تومانی تا پایان امسال خبر داده است، مقدم‌نیا گفت: در حال حاضر قیمت نهاده‌های تولید اعم از ذرت و سویا افزایش چشم‌گیری یافته و ترخیص نهاده‌های دام و طیور با ارز مرجع نیز نمی‌تواند در کاهش سریع قیمت نهاده‌ها در بازار اثر‌گذار باشد.

وی گفت: دولت برای جلوگیری از ادامه‌ زیان تولید‌کنندگان و کنترل نهاده‌ها می‌تواند بخشی از نهاده‌های ذخیره‌ شده در شرکت پشتیبانی امور دام را آزاد کند به تولید‌کنندگان برساند.

به گفته مقدم‌نیا تولید‌کنندگان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز - یکشنبه - در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان کمیسیون کشاورزی جلسه برگزار می‌کنند تا مشکلات و نوسانات موجود در بازار‌ نهاده‌های تولید را بررسی و راهکاری برای بهبود وضعیت کنونی در تامین نهاده‌های تولید ارائه کنند.