hen.jpg

هنوز نرخ خرید تضمینی گندم افزایش نیافته است

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی اعلام کرد: با وجود مصوبه دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هنوز قیمت‌های خرید این محصول افزایش نیافته است.
سید وحیدرضا ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: علیرغم ابلاغ مصوبه جدید هیات دولت به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، مراکز خرید گندم، هنوز این محصول را به قیمت‌های گذشته از کشاورزان می خرند و می‌گویند هنوز ابلاغیه‌ای به ما داده نشده است.

وی افزود: گرچه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای جمع‌آوری این محصول به اندازه نیاز داخل ضرورت دارد اما حتی اگر این قیمت افزایش نیابد گندم برداشت شده امسال از سوی دولت، بخش خصوصی یا صنایع ماکارونی خریداری می‌شود و در غیر این صورت یا مشتریان خارجی آن را می‌خرند یا خوراک دام می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ادامه داد: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم بیش از همه چیز از آنجا اهمیت دارد که می‌تواند برای افزایش انگیزه کشاورزان در کشت محصول سال آینده‌ اثرگذار باشد؛ بنابراین مسئولان ضمن اعمال هر چه سریع‌تر قیمت‌های جدید باید تدبیری بیندیشند تا نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال آینده به گونه‌ای تعیین کنند تا کشاورزان با این مشکلات مواجه نشوند.

با توجه به نارضایتی گندم‌کاران نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم، این مبلغ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با دستور رییس‌جمهور از کیلویی 720 و 750 تومان به کیلویی 800 و 830 تومان افزایش یافت.

این ابلاغیه از سوی معاون اول رییس‌جمهور به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی ابلاغ شد. همچنین این ابلاغیه از سوی صادق خلیلیان - وزیر جهاد کشاورزی - به رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها نیز ابلاغ شده و بر این اساس از این پس باید گندم‌های کشاورزان به این نرخ خریداری شود و مابه‌التفاوت خریدهای قبلی نیز پرداخت شود اما پس از گذشت 10 روز از این افزایش قیمت هنوز قیمت‌های جدید اعمال نمی‌شود.