soy.jpg

کشت بذر هيبريد کلزا نخستين بار در کشور

چاپ

altواحد مرکزی خبر

تولیـد بـذر هیبـریـد کلزای بهاره در آذربایجان غربی نخستین بار در کشور آغـاز شـد.

ایران از لحاظ تامین روغن ، چه به صورت خام چه به صورت تصفیه شده به خارج از کشور وابسته است که باعث می شود سالانه ارز زیادی بابت خرید دانه های روغنی از کشور خارج شود.

به منظور رفع این وابستگی و شکستن تحریم های موجود وزارت جهاد کشاورزی با همکاری و همیاری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نخستین بار در کشور اقدام به تولید بذر هیبرید به صورت بهاره در مناطق سردسیر کشور کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان با اشاره به اینکه این شهرستان به عنوان الگوی کشور در کشت کلزا برای تکثیر بذر آن انتخاب شده است ، گفت: نخستین بار در کشور در 10 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کلزای بذری هیبرید از نوع 4815 که از کشور استرالیا وارد شده زیرکشت رفته است.

رسول زاده افزود: پیش بینی می شود از این میزان اراضی سطح کشت افزون بر 15 تن از این نوع بذر برداشت شود.

وی گفت: در این شهرستان بذر رقم هایولا 401 نیز در سطح 82 هکتار کشت شد که به علت نبود سازگاری با شرایط محیطی بهاره در این منطقه جوابگو نبود و بذری برداشت نشد.

کارشناس ارشد وزارت جهاد کشاورزی نیز در آغاز برداشت بذر هیبرید کلزا در بوکان گفت: بذر تولیدی در این شهرستان جوابگوی کشت حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در کشور است.

سحاب یزدی افزود: از این اراضی سالانه افزون بر 7 هزار و 500 تن کلزا برداشت می شود.

کلزا به عنوان یکی از گیاهان روغنی مهم در مناطق معتدل ، سازگاری اقلیمی وسیعی دارد و دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن ، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12تا 20 درصد پوست است.

این دانه روغنی به سبب حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و روغن آن به صورت خوراکی مصرف می شود.