wheat.jpg

تاخیر ۴ روزه در اجرای نرخ جدید خرید تضمینی/ گندم هنوز ۷۲۰ تومان خریداری می‌شود

چاپ

خبرگزاری فارسalt
در حالی که 4 روز است از اعلام رسمی افزایش نرخ گندم از سوی معاون اول رئیس جمهور می‌گذرد، هنوز کشاورزان پول گندم خود را به قیمت 720 تومان دریافت می‌کنند، سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه می‌گوید: نرخ جدید هنوز ابلاغ نشده است.
به گزارش فارس، در حالی که 27 تیرماه رسانه‌ها به نقل از معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 80 تومان نرخ خرید تضمینی خبر دادند و در تاریخ 30 تیرماه از سوی محمدرضا رحیمی طی نامه شماره 98244/ت48136ن، مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به وزارت صنعت،‌معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و تمام وزارتخانه‌های ذیربط ابلاغ شد، هنوز شرکت بازرگانی دولتی می‌گوید نرخ جدید گندم به آنها ابلاغ نشده است.

دو روز پیش محسن دارایی سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه به خبرنگار فارس گفت: هنوز نرخ جدید 800 تومانی گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی به آنها ابلاغ نشده است و فعلا پول گندمکاران با نرخ 720 تومان پرداخت می‌شود.

دارایی همچنین گفت: مابه‌التفاوت نرخ 720 تومان و نرخ جدید 800 تومان گندم بیش از 2 هزار میلیارد ریال است که بعد از تأمین اعتبار از سوی شرکت بازرگانی دولتی به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

در همین زمینه معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی درگفت‌وگو با فارس با انتقاد از اجرای دیرهنگام مصوبه افزایش نرخ گندم گفت: به کشاورزان قول می‌دهیم که مابه‌التفاوت گندم تحویلی به آنها پرداخت می‌شود و انگیزه تحویل گندم به مراکز دولتی را تقویت می‌کنیم.

پیگیری فارس از کشاورزان نیز حاکی از پرداخت پول به گندمکاران به نرخ 720 تومان است نه 800 تومان.

محمد زندی گندمکار اردبیل به خبرنگار فارس گفت: پول گندم‌های تحویلی خود را به نرخ 720 تومان محاسبه می‌کنند.

به گزارش فارس اگر تا دیروز صحبت از این بود که به دلیل نرخ خرید تضمینی گندم، کشاورزان محصول خود را به دلال و بخش خصوصی می‌دهند، حالا که قیمت توسط دولت بالا رفته است دیگر نباید با اجرای کند این مصوبه همچنان نگران کاهش خرید دولتی این محصول استراتژیک باشیم، متولیان خرید تضمینی باید هر چه زودتر این مصوبه را به مراکز خرید و بانک سپه به عنوان عاملیت خرید تضمینی گندم اعلام کنند.

مابه‌التفاوت نرخ قبلی و فعلی یعنی 720 و 800 تومان خرید تضمینی گندم هم که 200 میلیارد تومان می‌شود هر چه زودتر از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود تا در روند پرداخت دیون کشاورزان نیز تسریع شود.