hen.jpg

توزیع بیش از دو میلیون و 200 هزار تنی نهاده‌های دام و طیور

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
شرکت پشتیبانی امور دام کشور در چهار ماه نخست سال جاری بیش از دو میلون و 200 هزار تن نهاده‌های دامی بین تشکل‌ها و تولیدکنندگان زیربخش دام و طیور توزیع کرد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی شرکت پشتیبانی امرو دام، با وجود مسائل و مشکلات مربوط به تأمین و نقل و انتقال ارز در سال جاری، نهاده‌های دام و طیور به میزان کافی وارد کشور شده و در شبکه توزیع قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، فروش نهاده‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی چهار ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 450 درصد معادل 5.5 برابر افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به برخورداری نهاده‌های وارداتی طی یک سال اخیر از ارز دولتی با نرخ مرجع، واردکنندگان موظف به فروش نهاده وارداتی در شبکه توزیع تعریف شده وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکل‌های تولیدی (اعم از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر، عشایر و کارخانه‌های خوراک دام و طیور) بوده‌اند و طی سال جاری با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام شکور بیش از یک میلیون تن علوفه وارداتی با قیمت مصوب در اختیار این تشکل‌ها قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، میزان فوق بیش از عرضه مستقیم واردکنندگان بخش خصوصی به تشکل‌های دام و طیور یا اعضاء آنها در مبادی ورودی کشور محسوب می‌شود.

گفتنی است، کارخانه‌های خوراک دام و طیور نیز به لحاظ نقش واسطه‌ای در فرآوری علوفه، مشروط به کنترل و نظارت بر کیفیت و قیمت محصول تولیدی و توزیع آنها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، مجاز به دریافت نهاده‌های وارداتی با ارز مرجع هستند که بدین ترتیب نهاده وارداتی را به قیمت محاسباتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت می‌کنند.

بر اساس اعلام این شرکت طی چهار ماهه اول امسال تشکل‌های تولید گوشت مرغ اعم از اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران، اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور و انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایرانیان از 479 هزار تن نهاده معرفی‌شده، 349 هزار تن نهاده تحویل شد.

تشکل‌های تولید تخم‌مرغ شامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران مرغ تخم‌گذار متشکل، شرکت تعاونی مرغداران مرکز و شرکت سیمرغ از 281 هزار تن نهاده معرفی‌شده، 188 هزار تن نهاده تحویل شد.

تشکل‌های جوجه یک‌روزه و مرغ مادر شامل انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران در مجموع 42 هزار تن نهاده معرفی شد که از این میزان 26 هزار تن تحویل داده شد.

گفتنی است، صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور تمامی 61 هزار تن نهاده معرفی شد، تحویل داده شد، به تشکل‌های دامداران نیز 290 هزار تن نهاده معرفی شد که از این میزان 230 هزار تن تحویل شد.

تشکل‌هیا عشایری نیز به همان مقدار معرفی‌شده یعنی 78 هزار تن نهاده تحویل داده شد.

تشکل‌های خوراک دام و طیور نیز تمامی 160 هزار تن نهاده معرفی‌شده را تحویل گرفتند.

در مجموع یک میلیون و 392 هزار تن نهاده معرفی‌شده که از این میزان یک میلیون و 92 هزار تن نهاده تحویل داده شد و تحقق هدف 78 درصدی انجام شد.

شایان ذکر است، قیمت فروش ذرت شش‌هزار و 300 تا هفت‌هزار ریال، کنجاله سویا 9 هزار و 400 تا 11 هزار و 500 ریال و جو پنج‌هزار و 400 تا شش‌هزار و 300 ریال است.