soy.jpg

تولید گندم در اصفهان از خشکسالی آسیب دید

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 سایه سنگین خشکسالی بر سر اصفهان در حالی شش سالگی خود را جشن گرفته که دیگر رمقی برای صنعت و کشاورزی استانی که رتبه‌های تک رقمی در تولیدات این حوزه دارد، باقی نمانده است.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، در طول همه این سالها کارگران و کارفرمایانی که به نوعی زندگیشان به زنده رود گره خورده است با وعده‌های مسوولان روزگار می‌گذراندند اما عملیاتی شدن این وعده‌ها در حالیکه دولت دهم به روزهای پایان کاریش می‌رسد هنوز در حد حرف و روی کاغذ باقی مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این مورد به خبرنگار اقتصادی ایسنا- منطقه اصفهان گفت: در طول شش ساله گذشته، تولید گندم در اصفهان به علت خشکسالی آسیب دید و در حوزه صنعت نیز طرح‌های توسعه ذوب آهن و فولاد مبارکه دچار مشکل شد که می‌طلبد طرح‌هایی که باعث افزایش آب درحوزه زاینده رود می‌شود هرچه سریعتر اجرا شود.

علی ایرانپور با بیان اینکه طرح‌ها و وعده‌های مسوولان در طول سالهای گذشته، عملیاتی نشده است، اظهار کرد: چندین سال است که افتتاح تونل سوم کوهرنگ وعده داده می‌شود که اگر این وعده عملیاتی شده بود، بخشی از مشکلات خشکسالی استان برطرف می‌شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس ادامه داد: آخرین وعده مسوولان افتتاح این تونل در اردیبهشت ماه و سپس خرداد بود که خبری نشد.

وی به سایر طرح‌های بلند مدت انتقال آب به زاینده رود اشاره کرد و افزود: انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و اصفهان، نیاز به کار کارشناسی، منابع لازم و عملیاتی شدن دارد.

ایرانپور با تایید افزایش بیکاری در استان به سبب خشکسالی گفت: خشکسالی علاوه بر حوزه کشاورزی بر بخش صنعت نیز تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته شاهد خشکسالی‌های شدید و متعدد در اصفهان بوده‌ایم که این مساله باعث قطع جریان زاینده رود در مقاطعی از سال و کاهش تولید در دو حوزه کشاورزی و صنعت شده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس افزود: کاهش تولید باعث افزایش نرخ بیکاری می‌شود که ما در حال حاضر شاهد رشد آمار بیکاری در میان کشاورزان شهرستانهای استان هستیم.

وی با بیان اینکه کاهش تولید در حوزه‌های مختلف، افزایش واردات در همان حوزه را در پی داشته است، گفت: امروز به سبب کاهش تولید نیازمند واردات کالاهای مختلف چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت هستیم که این مساله نیز باعث آسیب به بخش تولید می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی وقوع خشکسالی را در افزایش قیمت محصولات کشاورزی و یا صنعتی که تولیدشان وابسته به آب بوده، بدون تاثیر ندانست وگفت: کاهش تولید و افزایش روز افزون تقاضا رشد قیمت‌ها را در پی داشته است.

ایرانپور با بیان اینکه اصفهان به عنوان قطب صنعت وکشاورزی کشور باید بتواند خشکسالی را به بهترین شیوه مدیریت کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان ما مهد نخبگان و مدیران با تجربه‌ای است که توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در کشور برای اصفهان در تولیدات کشاورزی و صنعتی باز کنند، بنابراین همین مدیران باید راهکار برون رفت از این مشکل را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: باید در استان اصفهان، مدیریتی منسجم و کارا در استان شکل بگیرد تا بتواند راهکارهایی که منجر به استفاده بهینه در منابع آبی موجود استان می‌شود را یافته و به مرحله اجرا بگذارد.