soy.jpg

عدم ارایه ارز به مرغداران از سوی بانك مركزی/اعتراض مرغداران به واردات بی‌رویه مرغ تركی

چاپ

خبرگزاری ایلناalt

 زمان انقضاء مرغ‌های وارد شده از تركیه نزدیك است و همین مرغ‌ها ازسوی دولت در نمایشگاه ضیافت عرضه شد./هم‌اكنون نهاده‌های دامی پشت مرزهای كشور رسیده‌اند و عدم پرداخت ارز توسط بانك مركزی باعث شده تا این نهاده‌ها بدست تولید كنندگان نرسد و این موضوع افزایش قیمت مرغ را در پی خواهد داشت.

رییس هیات مدیره انجمن مرغدارن كشور گفت: بانك مركزی ارز نداد و نهاده ها پشت مرزها باقی مانده اند.

محمد یوسفی، رییس هیات مدیره انجمن مرغدارن كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به واردات مرغ‌های تركیه‌ای اظهار داشت: زمان انقضاء مرغ‌های وارد شده از تركیه نزدیك است و همین مرغ‌ها ازسوی دولت در نمایشگاه ضیافت عرضه شد.

وی خاطر نشان كرد: بهتر بود مرغ‌های تركیه‌ای در ارگان‌هایی نظیر سپاه و یا پادگان‌ها توزیع می‌شد تا زودتر به‌مصرف برسند و برای نمایشگاه ضیافت از تولیدات داخلی استفاده می‌شد.

یوسفی ادامه داد: طی سالیان گذشته بنده و سایر مسوولین در تشكل‌های مرتبط به تولید مرغ گوشتی در خصوص واردات مرغ به كشور اعتراض كرده‌ایم چرا كه این نحوه واردات اصلا صحیح نیست و تولیدات كشور را از بین‌می‌برد.

رییس هیات مدیره انجمن مرغداران كشور با بیان اینكه كشور ما نیازی به واردات مرغ ندارد گفت: سرانه مصرف مرغ برای هر ایرانی در سال حدود 24 تا 25 كیلو است كه باید به 30 كیلوگرم افزایش یابد و این در حالی است كه حتی با افزایش ظرفیت‌ها باز هم تولیدات داخلی جوابگوی مصرف است.

وی خاطر نشان كرد: طی 6 ماه گذشته بین 50 تا 60 هزار تن مرغ داخلی خریداری و توسط شركت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی شده است اما با این وجود بدلیل ثبت سفارش‌های قبلی كه صورت گرفته بود مرغ های وارداتی در بازار باید توزیع می‌شد.

یوسفی با ابراز تاسف از عدم همكاری بانك مركزی با مرغداران افزود: هم‌اكنون نهاده‌های دامی پشت مرزهای كشور رسیده‌اند و عدم پرداخت ارز توسط بانك مركزی باعث شده تا این نهاده‌ها بدست تولید كنندگان نرسد و این موضوع مصیبت بزرگی بوجود آورده و افزایش قیمت مرغ را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به قیمت مرغ و سویا گفت: مرغ در نمایشگاه‌های ضیافت هر كیلو گرم 5 هزار تومان و در سطح شهر هر كیلو 6 هزار تومان عرضه می شود این در حالی است كه كنجاله سویا از 1100 تومان به 1600 تا 1700 تومان رسیده و به زودی با این اتفاقی كه رخ داده است افزایش مجدد نرخ نهاده ها را شاهد خواهیم بود.