soy.jpg

مسئولان گوش شنوا برای قیمت گندم ندارند/خرید گندم خارجی گرانتر از داخلی

چاپ

خبرگزاری فارسalt
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور گفت: مسئولان همیشه نگاه به واردات را جایگزین حمایت از تولید داخلی کرده‌اند، گندم خارجی را گرانتر از گندم داخل می‌خرند و گوش شنوایی هم برای پائین بودن قیمت تضمینی ندارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور، سید وحید رضا ابطحی گفت: هر ساله دولت مکلف است قیمت خرید تضمینی گندم را قبل از شروع فصل کاشت به اطلاع کشاورزان برساند که در سال 92- 1391 این قیمت متناسب با قیمت‌های جهانی

و افزایش هزینه مرتبط با کشت شامل هزینه‌های آماده‌سازی زمین، تهیه کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی، نیرو کارگری و سایر هزینه‌های مربوطه تعیین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور افزود:علی‌رغم نگرانی‌های کشاورزان گندم کار که مهمترین محصول استراتژیک کشور را تولید می‌کنند، مسئولان مربوطه همیشه نگاه به واردات را جایگزین حمایت از تولید کنندگان داخلی کرده‌اند، هر چند اگر قیمت جهانی گندم با ارز مبادله‌ای محاسبه شود، بیشتر از قیمت تضمینی داخلی بوده و زیان واردات علاوه بر کاهش انگیزه تولیدات داخلی سرمایه‌های ملی را نیز هدر می‌دهد. ابطحی افزود: دقت نظر در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم متناسب با قیمت جهانی و هزینه‌های تولید باعث می‌شود، کشاورزان با انگیزه بیشتری نسبت به تولید داخلی اقدام کنند. مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور  افزود: این امر موجب می‌شود علاوه بر کاهش واردات گندم تحقق شعار استقلال و خودکفایی محصولات استراتژیک خواسته بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری عینیت یابد.

ابطحی گفت: در سال زراعی 92-91 کارشناسان و مسئولان و نمایندگان مجلس و تشکلهای کشاورزی نسبت به پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم هشدارهای لازم را ارایه کردند، ولی متأسفانه گوش شنوا برای این هشدار وجود نداشت که همین امر در حال حاضر با کاهش تحویل گندم کشاورزان به دولت خود را نشان داده است.

وی تاکید کرد:  پایین بودن نرخ خرید تضمینی گنم که آن هم در چند مرحله اعلام شده است و حضور واسطه‌گران در مناطق تولید که با قیمت بیشتر از قیمت تضمینی خرید گندم انجام می‌دهند، موجب خروج گندم از چرخه تأمین نان کشور شده و در نتیجه دولت را به واردات بیشتر وادار می‌کند.

ابطحی گفت: ضرورت دارد که دولت فکر جدی در این خصوص نماید و حداقل برای سال زراعی آتی قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با قیمت‌های جهانی و هزینه‌های تولید در نظر بگیرید.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 1340 شرکت تعاونی تولید روستایی با تعداد 5293 روستا و تحت پوشش 2 میلیون و 300 هزار هکتار اراضی آبی و 700 هزار هکتار اراضی دیم در سراسر کشور مشغول به فعالیت‌اند که از این میزان بیش از 700 هزار هکتار اراضی آبی و 430 هزار هکتار اراضی دیم به کشت گندم اختصاص دارد.