chick.jpg

مشکلات ناوگان سم‌پاش، تولید گندم را کاهش داد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
شرکت خدماتی کشاورزی، ناوگان هوایی سم‌پاشی خود را به شهرداری قزوین واگذار کرده که این امر اختلال بزرگی در بخش تولید غلات ایجاد کرده است.
وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب با اشاره به اینکه بخش کشاورزی کشور از نبود ناوگان هوایی سم‌پاش رنج می‌برد، گفت: در استان خوزستان برآورد شده بود که یک میلیون و 300 هزار تن گندم تولید شود، ولی به‌دلیل اپیدمی زنگ زرد گندم تولید آن به کمتر از 700 هزار تن کاهش یافت.

عیسی کلانتری افزود: شرکت خدماتی کشاورزی، ناوگان هوایی سم‌پاشی خود را به شهرداری قزوین واگذار کرده که این امر اختلال بزرگی در بخش تولید غلات ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مزرعه‌ای که دچار آفت زنگ زرد گندم شده است، در شکل ظاهری خود علائم مشخصی ندارد، ولی زمان برداشت به ازاء شش‌هزار، یک‌هزار تن و هر هزار دانه گندم به جای وزن استاندارد 35 گرم، 15 گرم وزن پیدا کرده و خوشه‌ها خالی می‌ماند.

دبیرکل خانه کشاورز ادامه داد: آب کشاورزی در همه جای دنیا به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر شناخته می‌شود، ولی این چرخه‌ها در ایران پاره شده و امنیت ملی را تحت تأثیر قرار داده است.

کلانتری تصریح کرد: این امر پیامد سوءتغذیه، نارسایی‌های فیزیولوژیکی و هزینه‌های پزشکی را به مردم تحمیل کرده است؛ این مشکلات را نمی‌توان به یک وزارتخانه منتسب کرد، بلکه به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برمی‌گردد.

 

نرخ خرید گندم نشان‌دهنده عدم حمایت از تولید داخلی

وی با اشاره به وضع نابسامان خرید تضمینی گندم یادآور شد: شرکت بازرگانی دولتی نرخ واردات خود را بالاتر از قیمت خرید تضمینی گندم قرار داد، این امر نشان می‌دهد که تمایلی به حمایت از تولید داخلی وجود ندارد.

مدیر گروه پژوهشی امور کشاورزی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مشکلاتی که در رابطه با عدم تأمین به‌موقع بذر و کود وجود داشت، عواقب خود را در تولید زراعی سال آینده نشان خواهد داد و عامل کمتر شدن تولید و بیشتر شدن واردات غلات می‌شود.

کلانتری در پایان اظهار داشت: از 770 هزار تن کود شیمیایی که برای کشت پاییزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها 20 هزار تن از کشورهای هند و چین وارد شده که کیفیت‌های لازم را ندارند و کشاورزان برای اثرگذاری مجبور به استفاده چندباره می‌شوند که این امر آلودگی آب‌های زیرزمینی را در پی دارد.