corn.jpg

خشکسالی 3000 هکتار از گندم‌زارهای زرندیه را غیرقابل برداشت کرد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه، گفت: با تولید سالانه 450 هزار تن محصولات کشاورزی در زرندیه افزون بر 20 درصد محصولات کشاورزی استان مرکزی در این شهرستان تولید می‌شود.
"احمد قره بیگلو" در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، افزود: این محصولات در حوزه کشاورزی شامل گندم، جو، کلزا، پسته، انگور، بادام، سردرختی و در بخش دامپروری پرورش شترمرغ و تولید تخم‌مرغ است.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 180 هزار هکتار مراتع، 170 هزار هکتار مناطق بیابانی و بیش از 60 هزار هکتار اراضی قابل کشت است، اظهار کرد: 6300 خانوار بهره‌بردار زرندیه در زمینه‌های زراعت، باغبانی، دامداری و مرغداری این شهرستان فعالیت دارند.

او با بیان اینکه حدود 42 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد، اظهار کرد: این شهرستان با تولید 92 هزار تن محصولات باغی شامل پسته، بادام، انگور و گردو نزدیک به 25 درصد از تولیدات باغی استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان زرندیه در تولید تخم مرغ، گوشت شترمرغ و پسته دارای بیشترین میزان تولید در استان مرکزی است، تصریح کرد: سالانه بیش از 30 هزار تن انواع محصولات دامی در این شهرستان شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، عسل و آبزیان تولید و روانه بازار می‌شود که در این حوزه نیز 19 درصد از تولیدات دامی استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در بخش دیگری از این گفت‌و گو با اشاره خشکسالی و کمبود آب کشاورزی در این منطقه، گفت: خشکسالی در این منطقه موجب شده است تا حدود 3000 هکتار از اراضی گندم دیم این منطقه غیرقابل برداشت شود.

وی با اشاره به آغاز برداشت گندم از سطح اراضی کشاورزی این شهرستان، گفت: از این میزان اراضی گندم 6000 هکتار به صورت آبی و 16 هزار هکتار بصورت دیم کشت شده است.

قره بیگلو با بیان اینکه میانگین برداشت گندم آبی به ازای هر هکتار 4800 کیلوگرم و در اراضی دیم 1300 کیلوگرم در هکتار است، گفت: در سال جاری خرید تضمینی گندم معمولی توسط بخش خصوصی در شهرستان بر اساس مصوبه هیأت دولت هر کیلو 720 تومان است که این میزان نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.