soy.jpg

اختصاص یارانه، خلاء حذف ارز مرجع را پُر می‌کند/ واردات 100 هزار تن کنجاله سویا و جو

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با حذف ارز مرجع، اختصاص یارانه‌ای به‌عنوان مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای می‌تواند از افزایش قیمت تمام‌شده محصولات بکاهد.
مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: برای تولید دو میلیون تن گوشت مرغ، یک میلیون تن گوشت قرمز و بیش از 10 میلیون تن شیر در کشور نیاز است تا نهاده مورد نیاز تأمین شود.

حمید ورناصری افزود: بخشی از نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور از طریق واردات تأمین می‌شود که با حذف ارز مرجع لطمه‌ای در میزان واردات به‌وجود نخواهد آمد. تنها قیمت تمام‌شده محصول اگر مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه‌ای پرداخت نشود، اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان نیاز کشور به فرآورده‌های پروتئینی را نادیده گرفت و با حذف ارز مرجع مقدار تولید را کاهش داد.

ورناصری ادامه داد: باید فکری به حال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شود، زیرا در غیر این صورت، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی ممکن است بیش از تصور باشد.

وی تصریح کرد: این شرکت واردات مواد ژنتیکی و سایر نهاده‌ها را همچنان در دستور کار دارد و سعی می‌کند که در روزهای تغییر دولت وقفه‌ای در تأمین مواد اولیه تولید به‌وجود نیاید.

دولت تدبیر و امید باید حمایت‌های کارشناسی و اثرگذاری از بخش داشته باشد

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد یادآور شد: برای آنکه لطمه‌ای در تولید وارد نشود، لازم است تا دولت برای کالاهای اساسی یا کالاهای مورد نیاز یارانه اختصاص دهد و یا مجدداً از ارز 1226 استفاده شود.

ورناصری تأکید کرد: مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای و مرجع را می‌توان در قالب یارانه اختصاص داد تا بدین ترتیب شاهد افزایش قیمت‌های تمام‌شده محصولات تولیدی نباشیم.

وی از واردات 100 هزار تن کنجاله سویا و جو در یک‌ماهه اخیر خبر داد و اظهار داشت: کنجاله سویا با قیمت 990 و یک‌هزار و 50 تومان توزیع شد و وضعیت تولید در حال حاضر دارای هیچ مشکلی نیست.

ورناصری همچنین گفت: در دولت تدبیر و امید باید حمایت از تولید به‌صورت کارشناسی‌شده و اثرگذار انجام شود.

وی در پایان افزود: برای آنکه به تولید داخل لطمه‌ای وارد نشود، لازم است حمایت‌های دقیق و کارشناسی‌شده صورت گیرد تا اثربخشی آن مشخص‌تر باشد.