corn.jpg

قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گندم برای کشاورز 850 تومان است/ نرخ خرید تضمینی 720 تومان

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در حالی که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان 850 تومان است، با احتساب سود معقول 14 درصدی باید هر کیلوگرم گندم 950 تا یک‌هزار تومان از کشاورزان خریداری شود.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری 2.5 میلیون هکتار اراضی آبی و 3.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشت دیم گندم اختصاص دارد که در مجموع شش میلیون هکتار از سطح زیر کشت امسال اراضی کشاورزی به گندم اختصاص دارد.

موسی رهنمایی افزود: امسال پیش‌بینی برداشت 13 میلیون تنی گندم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌دلیل ناعادلانه بودن قیمت خرید تضمینی بیشتر گندم به بخش خصوصی فروخته می‌شود.

رهنمایی ادامه داد: قیمت تمام‌شده گندم حداقل 850 تومان بوده، در حالی که قیمت تصویب‌شده برای خرید تضمینی 720 تومان است.

وی تصریح کرد: اگر سود متعارف 14 درصدی را برای کشاورزان در نظر بگیریم، باید قیمت خرید تضمینی به 950 تا یک‌هزار تومان برسد تا سود معقولی عاید کشاورزان شود.

پاسخ به دسترنج کشاورزان می‌تواند ایران را به گندمزار تبدیل کند

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور یادآور شد: به‌دلیل آنکه قیمت تعیین‌شده تضمینی، هزینه‌های کشاورزان و زحمت آنها را برای سود منطقی جواب نمی‌دهد، گندم تولیدی کشور به جای آنکه در مراکز دولتی باقی بماند، به بخش خصوصی فروخته می‌شود.

رهنمایی تأکید کرد: با متعادل شدن نرخ خرید تضمینی، دیگر گندم تولیدی کشور صرف خوراک دام، صادرات و یا توسط دلال خریداری نمی‌شود.

وی اظهار داشت: جایی که قیمت مناسب باشد، تجارت مناسبی انجام می‌شود.

رهنمایی همچنین گفت: کشاورزان دارای روحیه وطن‌دوستی عمیقی هستند و در صورتی که جواب دسترنج آنها به‌خوبی داده شود، می‌توانند ایران را به گندمزار تبدیل کنند.

وی در پایان افزود: همان‌گونه که شاهد قاچاق سوخت در کشور هستیم، ممکن است قاچاق سایر محصولات کشاورزی را نیز به‌دلیل نرخ پایین آنها شاهد باشیم.