soy.jpg

آغاز "برداشت گندم" در مزارع كردستان

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

130 هزار بهره بردار گندم در اين استان از امروز به مدت 2 ماه حاصل دست رنج خود را برداشت و بر سر سفره هم ميهنان خود مي آورند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان پيش بيني کرد: امسال 600 هزار تن گندم از اراضي زير کشت گندم کردستان توليد شود. از دلايل افزايش توليد گندم در اين استان مي توان به بارندگي هاي مناسب در پاييز سال گذشته و ارديبهشت ماه امسال، کشت مناسب و مبارزه دقيق با سن گندم اشاره کرد. فصل برداشت گندم با توجه به وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي کردستان تا روزهاي پاياني مرداد ادامه دارد.

ابراهيم حسن نژاد گفت: 535هزار هکتار از زمينهاي  کردستان امسال به کشت گندم اختصاص يافته است که از اين ميزان زمين زراعي 500 هزار هکتار آن به صورت ديمي و 35هزار هکتار آن به صورت آبي کشت مي شود. کردستان در توليد گندم پنجمين استان در کشور است.

مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني کردستان نيز گفت: 15 مرکز خريد و انبار گندم شامل سيلو هاي خصوصي دولتي و کارخانه هاي کردستان امسال تجهيز و راه اندازي شد.

جمال صالحي افزود: تلاش خواهيم کرد که در سال جاري با برنامه ريزي مناسب و نظارت بر روند فعاليت هاي مراکز خريد، کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

ظرفيت سيلوهاي خصوصي و دولتي کردستان به ترتيب 240هزار تن و80 هزار تن است.

بر اساس اعلام کشوري امسال قيمت هر کيلوگرم گندم مرغوب 720 تومان است، رطوبت پايين، گلوتن بالا، سن زدگي پايين و پروتئين بالا از ويژگي هاي گندم مرغوب است.