soy.jpg

برداشت بیش از 100 هزار تن گندم در خراسان رضوی تاکنون

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در حالی که برداشت گندم در خراسان رضوی از اوایل خردادماه آغاز شده و تا 25 خردادماه 100 هزار تن از این محصول استراتژیک در گندمزارهای استان برداشت و 25 هزار تن آن تحویل دولت داده شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: 210 هزار هکتار از اراضی آبی استان سطح زیر کشت گندم است که برداشت از آنها در مناطق گرمسیری استان از اوایل خردادماه آغاز شده است.

غلام‌حسین ساربان افزود: در حالی که برداشت گندم در خراسان رضوی از اوایل خردادماه آغاز شده و تا 25 خردادماه 100 هزار تن از این محصول استراتژیک در گندمزارهای استان برداشت و 25 هزار تن آن تحویل دولت داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد کارشناسان، 735 هزار تن گندم آبی در استان برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود کشاورزان 600 هزار تن آن را به فروش مراکز خرید دولتی، کارخانه‌های آرد و دلالان برسانند.

ساربان ادامه داد: گندمکاران عمدتاً تمایل دارند که گندم را با قیمت توافقی به فروش برسانند، به‌طوری که هم‌اکنون قیمت در بازار آزاد 800 تومان است که در این میان واسطه‌ها و دلالان نقش پررنگی دارند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود دلالان با خرید گندم از کشاورزان با قیمت بالاتر، آن را با نرخ بیشتری به دولت بفروشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: در استان یک مرکز خرید اداره غله و 170 سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مباشر خرید اعلام آمادگی کرده‌اند که گندم را از کشاورزان خریداری کنند.

ساربان تأکید کرد: تاکنون کشاورزان در دریافت مطالبات خود از دولت هیچ مشکلی نداشتند، به‌طوری که در مدت 24 ساعت این مبلغ به حساب آنها واریز می‌شود که از این لحاظ رضایت دارند.

وی با اشاره به کشت گندم دیم اظهار داشت: 170 هزار هکتار از این محصول نیز در استان کشت شده است که با توجه به کاهش 70 درصدی بارندگی‌ها در بهار امسال، بخش زیادی از این مزارع قابل برداشت نیستند.

ساربان در پایان گفت: با توجه به اینکه عمده گندم دیم در مناطق سردسیر استان وجود دارد، برداشت آن هنوز آغاز نشده است و برآورد می‌شود 50 تا 60 هزار تن نیز از این مزارع برداشت شود.