hen.jpg

تولید 9 میلیون تن گندم در سال جاری قطعی است

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
مباشران خرید تعیین‌شده برای محصول گندم باید با حداکثر توان خود محصول تولیدی کشاورزان را خریداری کنند تا این محصول استراتژیک از کشور خارج نشود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: 20 استان گندم‌خیز کشور در مرحله برداشت این محصول قرار دارند و حدود یک ماهی است که این فعالیت آغاز شده است.

ناصر توکلی افزود: در حال حاضر گندم کشاورزان به قیمت تضمینی 720 تومان برای گندم معمولی و 750 تومان برای گندم دروم خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادات مختلفی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به‌گونه‌ای که هزینه‌های کشاورزان را پوشش دهد، داده شده است، اما هنوز هیچ‌یک از آنها به مرحله اجرا درنیامده است.

توکلی ادامه داد: در دو سال گذشته گندم کشاورزان به قیمت خرید تضمینی کرایه حمل اضافه شد که در سال جاری نیز پیشنهاد شده است تا مبلغ 40 تومان به‌عنوان کرایه حمل به گندم‌کاران برای هر کیلوگرم گندم اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که این مبلغ به‌زودی توسط هیئت دولت به تصویب برسد.

 

تولید بیش از یک میلیون و 300 هزار تنی گندم در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با وجود مشکلاتی که برای گندم خوزستان به‌وجود آمد، بیش از یک میلیون و 300 هزار تن محصول گندم برداشت شد.

توکلی تأکید کرد: در استان فارس نیز تاکنون 350 هزار تن محصول گندم برداشت شده است، در حالی که 720 دستگاه کمباین مشغول عملیات برداشت گندم هستند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که برداشت 1.5 میلیون تنی گندم در استان فارس و یک میلیون تنی گندم در استان گلستان محقق شود.

توکلی در پایان گفت: در برخی از مناطق ازجمله گلستان و فارس مشکلاتی برای خرید گندم کشاورزان به‌وجود آمده است که این وزارتخانه تلاش می‌کند که آن را حل کرده و از خروج گندم تولیدی از کشور جلوگیری کنند.