wheat.jpg

خرید تضمینی 250 هزار تن گندم در فارس/ کشاورزان از قیمت خرید تضمینی راضی نیستند

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور تاکنون با برداشت 90 هزار هکتار از گندم‌زارهای خود 250 هزار تن محصول تحویل مراکز خرید تضمینی داده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: برداشت گندم در مناطق گرمسیر و معتدل استان آغاز شده است، به‌طوری که برداشت حدود یک‌پنجم مزارع گندم انجام شده است.

محمدحسن طلعتی افزود: فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور تاکنون با برداشت 90 هزار هکتار از گندم‌زارهای خود 250 هزار تن محصول تحویل مراکز خرید تضمینی داده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 740 تا 770 تومان است که با توجه به افزایش هزینه‌ها، کشاورزان از این قیمت رضایت ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: حدود 30 درصد از کشاورزان گندم تولیدی خود را انبار کرده‌اند و منتظر تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت هستند، اما بیشتر کشاورزان محصول خود را تحویل مراکز خرید تضمینی می‌دهند.

طلعتی تصریح کرد: نسبت به سال گذشته خرید تضمینی گندم افزایش یافته است، به‌طوری که برآورد می‌شود با تولید یک میلیون و 600 هزار تن تولید این محصول کشاورزان یک میلیون و 250 هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را تحویل کمیسیون‌های خرید تضمینی دهند.

وی یادآور شد: گندم مناطق معتدل و گرمسیر عملکرد مناسبی داشته است، به‌طوری که میانگین برداشت در واحد سطح در این مناطق حدود سه‌هزار و 800 کیلوگرم تا سه‌هزار و 900 کیلوگرم بوده است.

طلعتی در پایان تأکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها، انتظار می‌رود قیمت خرید تضمینی حداقل به 800 تا 820 تومان افزایش یابد تا کشاورزان از تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی استقبال و همچنین انگیزه آنها برای تولید بیشتر و کیفی‌تر این محصول استراتژیک افزایش یابد.