soy.jpg

سن گندم، آفت این روزهای گندم‌زارها

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری در

سطح 35 هزار هکتار از مزارع اصفهان با سن گندم مبارزه شده است که 33 هزار و 500 هکتار آن سن مادر بوده است که اگر این روزها با آن مبارزه نمی‌شد، به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌یافتند و خسارت وارد می‌کردند.

حسن رحیمی افزود: سن وقتی از کوه به مزارع می‌آید، اگر شرایط مناسب باشد یعنی تغذیه کافی، آب و هوای مناسب و دشمنان طبیعی مثل زنبور پارازیت، مگس پارازیت نباشند، گسترش می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: هر جفت سن نر و ماده تا 150 عدد گسترش می‌یابد که اگر با آنها مبارزه نشود، خسارت سنگینی به مزارع وارد می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در گذشته که با این آفت مبارزه نمی‌شد، به‌صورت یک دوره پنج تا شش‌ساله تقریباً 100 درصد به مزارع زیان وارد می‌کردند، ولی اکنون با توجه به اینکه مبارزه جدی با آن می‌شود، تحت کنترل است و زیر سطح زیان اقتصادی خسارت وارد می‌کند. به عبارتی درصد خسارت آنها بسیار کاهش یافته است.

وی یادآور شد: مبارزه با سن، بیولوژیکی نیست، بلکه شیمیایی بوده، زیرا روش عامل بیولوژیک برای مبارزه آنها بسیار مشکل است.

رحیمی در پایان تأکید کرد: تا هفت – هشت سال گذشته سن گندم به‌عنوان آفت عمومی تلقی می‌شد و دولت موظف بود با آنها مبارزه کند، اما با مصوبه جدید دولت قرار شد که مبارزه با این آفت گندم با مشارکت کشاورزان نیز صورت گیرد و هم‌اکنون کشاورزان با دولت برای ریشه‌کنی این آفت طبیعی همکاری‌های لازم را دارند.