chick.jpg

کمیسیون تلفیق تکلیف گندم‌کاران را مشخص کند/ شیطنت تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

طبق برآوردهای کارشناسی‌شده، هر کیلوگرم گندم 9 هزار و 871 ریال هزینه دارد و سرمایه‌گذاری که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند، انتظار دارد علاوه بر هزینه‌های انجام‌شده سود نسبتاً معقولی نیز برای خود در پی داشته باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: فارس یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده محصول استراتژیک گندم است که تاکنون برداشت این محصول در سطح 70 هزار هکتار از اراضی گندم‌زار انجام شده است.

احمد دزفولی افزود: حداقل از این میزان سطح زیر کشت برداشت‌شده، باید 200 هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی تحویل داده می‌شد که تاکنون 164 هزار تن خرید تضمینی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه قیمت گندم به 720 تومان افزایش یافت، انگیزه جدیدی برای گندم‌کاران ایجاد شد که محصول خود را به مراکز خرید تضمینی بفروشند، اما با طرح جدید قیمت خرید تضمینی در مجلس، انتظار و بلاتکلیفی در کشاورزان به‌وجود آمده است که انتظار جالبی نیست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: در روزهای آینده به پیک برداشت گندم در استان فارس نزدیک می‌شویم که انتظار می‌رود کمیسیون تلفیق مجلس هرچه سریع‌تر قیمت نهایی این محصول استراتژیک را با در نظر گرفتن هزینه‌های بالای تولید آن مشخص کند.

دزفولی تصریح کرد: گندمی که هم‌اکنون کشاورزان به‌منظور افزایش قیمت آن نگهداری می‌کنند، ممکن است شرایط انبارمانی آن مناسب نباشد یا حتی آفت زده و در پی آن کیفیت این محصول استراتژیک پایین بیاید که این مسئله مسئولان و تولیدکنندگان را نگران کرده است.

وی یادآور شد: طبق برآوردهای کارشناسی‌شده، هر کیلوگرم گندم 9 هزار و 871 ریال هزینه دارد و سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار دارند علاوه بر هزینه‌های انجام‌شده سود نسبتاً معقولی نیز برای آنها در پی داشته باشد.

دزفولی در پایان تأکید کرد: بعضی از مباشران خرید تضمینی ازجمله سازمان تعاون روستایی نیز شیطنت‌هایی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به خرید توافقی و فروش گندم به بالاترین قیمت به مشتری اشاره کرد.