wheat.jpg

هیچ باقیمانده سمی در گندم وجود ندارد/ شبکه‌های مراقبت سطح مبارزه با آفات را کاهش دادند

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
از آنجا که فاصله زمانی مناسبی از زمان سم‌پاشی محصول گندم تا برداشت وجود دارد، بنابراین گندم‌های تولیدی در کشور دارای هیچ باقیمانده‌ای نیست.
مدیر آفات، اشجار و نباتات زینتی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: شرایط امسال تولید گندم در کشور در مقایسه با سه سال اخیر به‌گونه‌ای است که کمترین میزان مبارزه انجام شده است.

دکتر سیدمحمدجواد سروش افزود: تاکنون خسارت بزرگی درباره آفات طغیانی غلات انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان زنجان که تا چهار سال گذشته کانون آلودگی‌های سن گندم را شاهد بودیم، در سال جاری به‌گونه‌ای مهار شد که سطح مبارزه به کمترین مقدار خود رسید.

سروش حضور فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی در شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی را در کاهش سم‌پاشی و خسارت آفات مؤثر دانست و ادامه داد: مبارزه به‌موقع باعث شده است که سطح مبارزه با سن غلات در غرب کشور به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد: بیش از 150 هزار هکتار از اراضی در استان‌های جنوبی کشور بر علیه زنگ گندم مبارزه انجام شده است و در سایر مناطق غربی و سردسیری نیز مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا میزان خسارت به حداقل برسد.

جلوی طغیانی شدن زنگ گندم گرفته شد

مدیر آفات، اشجار و نباتات زینتی سازمان حفظ نباتات درباره گندم‌های باران‌زده در استان خوزستان یادآور شد: بارندگی در زمان برداشت خطر طغیانی شدن زنگ گندم را افزایش داد، اما مبارزه به‌موقع و سم‌پاشی از شیوع این عامل جلوگیری کرد.

سروش تأکید کرد: زنگ گندم در استان‌های فارس، ایلام و خوزستان شیوع یافت، اما با مبارزه در زمان مناسب از طغیانی شدن آن جلوگیری شد.

وی درباره سم‌پاشی مزارع غلات و احتمال آلودگی آنها به سموم اظهار داشت: به‌دلیل آنکه فاصله زمانی سم‌پاشی تا برداشت طولانی است، در این دوره که به آن دوره کارنس گفته می‌شود، تمامی بقایای سموم از بین می‌رود.

سروش در پایان گفت: بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده و رعایت دوره کارنس، هیچ باقیمانده‌ای در محصول غلات وجود ندارد.