chick.jpg

مخالفت صریح دامپزشکی با عرضه شیر خام/ بررسی واردات گوشت از نیوزیلند و کشورهای اروپایی

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

سازمان دامپزشکی کشور تقاضاهایی برای واردات گوشت قرمز از کشورهای اروپایی دارد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب از تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی این سازمان در ایام عید خبر داد و گفت: در راستای حفظ سلامت مردم در ایام پرمصرفی چون نوروز، این سازمان اقدامات ویژه‌ای را برنامه‌ریزی می‌کند.
دکتر محسن مشکات افزود: اکیپ‌های ثابت و سیار سازمان دامپزشکی در سطح شهر فعال هستند و معمولاً هرساله دوهزار اکیپ فعالیت می‌کنند، اما برای امسال دستورات لازم به استان ها ابلاغ شده و هنوز تعداد دقیقی مشخص نشده است.

وی درباره توزیع ماهی قرمز در کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور، خریداری از مراکز مجازی چون میادین میوه و تره‌بار را تأیید می‌کند و ماهی قرمز عرضه‌شده در سایر مراکز و دست‌فروشی‌ها مورد تأیید این سازمان نیست.
 
گوشت برزیلی و استرالیایی میهمان هرساله سفره نوروزی مردم
این مقام مسئول درباره واردات گوشت قرمز ادامه داد: کشورهایی چون برزیل و استرالیا طی سنوات گذشته نیز واردات گوشت قرمز را به ایران انجام می‌دادند که امسال نیز مجوزهای لازم داده شده است.
مشکات تصریح کرد: نیوزیلند جزء کشورهایی است که در گذشته گوشت خود را به ایران صادر می‌کرد و در حال حاضر نیز بررسی‌های مجددی برای از سرگیری واردات گوشت گوسفند در حال انجام است.
وی یادآور شد: بررسی‌ها به مدت بیشتری زمان نیاز دارد؛ بنابراین گوشت نیوزیلندی امسال در ایام نوروز میهمان سفره‌های مردم نخواهد بود.
مشکات اظهار داشت: علاوه بر استرالیا و برزیل، واردات گوشت از کشور پاکستان و هندوستان نیز دارای تقاضاهایی است.
وی در ادامه گفت: تقاضا برای واردات گوشت از کشورهای اروپایی نیز مطرح شده است که بررسی‌ها برای این واردات ادامه دارد.
 
مخالفت صریح سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: چندی است که صحبت درباره عرضه شیر فله‌ای یا شیر خام توسط اتحادیه‌ها عنوان شده است و جلسات مکرری نیز در این زمینه برگزار شده است.
مشکات خاطرنشان کرد: از آنجا که عرضه شیر خام ممکن است مخاطراتی را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد و باعث افزایش بیماری‌های مشترک شود، بنابراین سازمان دامپزشکی با این قضیه مخالف است.
وی ادامه داد: با وجود آنکه عرضه شیر خام ممکن است باعث افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه شود، اما ریسک خطرپذیری آن بسیار بالا است؛ بنابراین این سازمان به‌عنوان ارگانی که بر سلامت محصولات دامی و پروتئینی نظارت دارد، نمی‌تواند اجازه دهد که چنین شیری به دست مردم برسد.