wheat.jpg

کاهش قیمت گوشت مشروط به ...

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

رییس اتحادیه مرکزی دامداران از آمادگی برای اجرای طرح "تامین گوشت از منابع داخلی" خبرداد و گفت: رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز و کاهش قیمت آن در بازار مستلزم عزم و اراده ملی برای اجرای این طرح است.
سیروس روستا در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزرای دانشجویان ایران (ایسنا) اظهارکرد: اگر بازار گوشت قرمز مانند شیر در اختیار اتحادیه دامداران قرار گیرد قیمت آن شکسته و ثبات نسبی در بازار برقرار می‌شود اما طرح "تامین گوشت از منابع داخلی" درگیر برخی بروکراسی‌های اداری شده و هنوز به طور کامل به تصویب نرسیده است.

وی افزود: علیرغم اینکه دامداران دام‌های گوشتی خود را با هزینه‌ی بالایی پروار کرده‌اند، برای عرضه گوشت قرمز تولیدی به قیمت مناسب و با استفاده از علوفه ارزان‌قیمت دولتی انگیزه دارند اما اجرای طرح " تامین گوشت از منابع داخلی " هنوز مورد تایید مسئولان قرار نگرفته است.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه دامداران هیچ سودی از گران شدن گوشت قرمز نمی‌برند، عنوان کرد: این طرح در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده اما یکی از شرایط اجرای آن تحویل علوفه دولتی به دامدران با چک مدت‌دار است که در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار مورد تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار نگرفته است و این طرح بدون شرایطش قابلیت اجرایی ندارد.

روستا ادامه داد: اراده ملی برای خودکفایی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد و از سوی دیگر برخی از واردکنندگان از واردات گوشت قرمز سود می‌برند که در صورت اجرای این طرح متضرر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه دامداران حاشیه سود مشخص و محدودی داشته و سودهای کاذب بازار گوشت نصیب واسطه‌ها و دلالان می‌شود، گفت: اگر دامداران نهاده‌ ارازان قیمت در اختیار داشته باشند، با اطمینان خاطر بیشتری تولید کرده و نهایتا گوشت قرمز با قیمت کمتری تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: در 11 ماهه امسال حدود 950 هزار تن گوشت قرمز تولید شده اما اگر شرایط مهیا باشد و برنامه‌ریزی‌ها به درستی اجرا شود، این میزان از مرز یک میلیون و 100 هزار تن خواهد گذشت.

به گزارش ایسنا در پی افزایش قیمت گوشت قرمز، اتحادیه مرکزی دامداران طرحی را برای کاهش قیمت و ایجاد ثبات نسبی در بازار این محصول به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده بود که تاکنون در انتظار تصویب مانده است.

سالانه بیش از 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوابگوی 90 درصد از نیاز کشور بوده و تنها 10 درصد از مصرف جامعه باید از طریق واردات تامین شود.

به گفته کارشناسان با توجه به خالی بودن 30 درصد از واحدهای پرواربندی، خروج غیر مجاز دام‌های سبک و سنگین به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و همچنین کشتار دام‌ها با وزن سبک، اگر تدابیر لازم اتخاذ شود، دیگر نیازی به واردات گوشت‌های درجه دو و سه وارداتی نیست.