hen.jpg

هر كيلو مرغ تازه در ماه رمضان3400 تومان

چاپ

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي قيمت هر كيلو مرغ تازه در ماه رمضان را سه هزار و 400 تومان اعلام كرد و از اجراي طرح بهينه‌سازي مصرف سوخت در واحدهاي مرغداري خبر داد.

حسين مقدم‌نيا امروز در جمع خبرنگاران گفت: طرح بهينه‌سازي مصرف سوخت در واحدهاي مرغداري طي پنج سال در تمام واحدها توسط اتحاديه‌ي سراسري مرغداران گوشتي اجرايي خواهد شد كه با اجراي اين طرح سالانه 50 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جويي و 135 ميليارد تومان در سال اول اجراي طرح عايد صنعت مرغداري مي‌شود.

افزايش 200 توماني هزينه توليد هر كيلو مرغ با افزايش قيمت سوخت

وي با اشاره به اينكه پس از اجراي هدفمندي يارانه‌ها قيمت سوخت در واحدهاي مرغداري از 165ريال به هزار و 500 ريال افزايش يافته است، گفت:‌ تاكنون به دليل پايين بودن قيمت سوخت ميزان بالاي مصرف در هزينه تمام شده توليد نقش چنداني نداشته است اما اكنون به ازاي مصرف هر ليتر سوخت حدود 200 تومان بر قيمت تمام شده هر كيلو گوشت مرغ اضافه مي‌شود.


مقدم‌نيا تاكيد كرد:‌ اجراي اين طرح براي كاهش هزينه‌هاي توليد ضروري است چراكه هر ليتر گازوئيل در حال حاضر 150 تومان است و ممكن است سال‌هاي آينده بر اين مبلغ افزوده شود كه باعث افزايش شديد قيمت تمام شده مي‌شود. لذا براي ورود به بازارهاي صارداتي بايد قيمت توليد رقابتي شود.

250 ميليارد تومان اعتبار لازم براي اجراي طرح در سال اول

به گفته وي 250 ميليارد تومان اعتبار لازم براي اجراي اين طرح در سال اول برنامه است كه بر اين اساس چهار هزار و 550 سالن مرغداري تحت پوشش تجهيزات بهينه‌سازي مصرف سوخت قرار مي‌گيرند و تا پايان سال پنجم كليه واحدها با تجهيز كليه واحدها مصرف سوخت بهينه خواهد شد.

در اين زمينه محمد يوسفي ـ رييس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي نيز تصريح كرد: براي اجراي موفق اين طرح كه نيازمند آموزش همزمان است، دولت بايد همكاري و حمايت لازم از توليد را داشته باشد اما اكنون مرغداران مشكلات فراواني به دليل ضوابط و مقررات بانكي مواجه هستند كه دولت بايد اين مقررات را تسهيل و روان سازد.

به گفته وي در حال حاضر 50 درصد مرغداران به دليل مشكلات و ضوابط بانكي نمي‌توانند از تسهيلات استفاده كنند؛ در حالي كه با كندي تزريق اعتبار نمي‌توان قيمت تمام شده توليد را به سرعت كاهش داد و اگر اين طرح هرچه سريع‌تر اجرايي نشود روز به روز بر قيمت تمام شده توليد افزايش مي‌يابد.

يوسفي خاطرنشان كرد: متوسط مصرف سوخت براي هر قطعه جوجه در هر دوره پرورش 2.1 ليتر سوخت لازم است.

وزارت بازرگاني قيمت كارشناسي مرغ توسط وزير جهاد كشاورزي را نپذيرفت

مديرعامل اتحاديه مرغداران در ادامه اظهار كرد:‌ به دليل افزايش هزينه‌هاي توليد وزير جهاد كشاورزي ارديبهشت ماه پس از بررسي‌هاي كارشناسي قيمت كف مرغ زنده را دو هزار و 360 تومان به وزير بازرگاني اعلام كرده است اما تاكنون هيچ موافقتي در اين زمينه صورت نگرفته چراكه وزارت بازرگاني معتقد است اگر قيمت كف اعلام كند خود به خود باعث افزايش قيمت‌ها مي‌شود و اين در حالي است كه همه محصولات كشاورزي و دامپروري افزايش قيمت داشته‌اند اما براي محصول مرغ به عنوان توليد استراتژيك حساسيت خاصي قائل هستند و وزارت بازرگاني تنها بازار مصرف را در نظر مي‌گيرد.

به گفته وي سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان قيمت خريد مرغ زنده را به بازار و عرضه و تقاضا واگذار كرده در حالي كه اينگونه نمي‌شود و تعيين قيمت كف براي محصول فسادپذيري همچون مرغ ضروري است كه توليدكننده نگراني براي توليد نداشته باشد.

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران اعلام كرد:‌ روزانه پنج هزار تن مرغ و ماهانه 75 تا 80 ميليون قطعه جوجه در كشور توليد مي‌شود كه توليدكنندگان بايد شرايط بازار خود را براي ادامه توليد بدانند و در حالي كه وزارت بازرگاني قيمت كارشناسي وزارت كشاورزي نپذيرفته است مرغداران درخواست تجمع داشتند كه وزارت بازرگاني اعلام كرد با مذاكره اين موضوع را حل خواهيم كرد و هم اكنون اعلام كرده‌اند كه قيمت كف براي اين محصول در نظر گرفته نمي‌شود و بازار تعيين‌كننده قيمت خواهد بود.

هر كيلو مرغ تازه در ماه رمضان3400 تومان

وي در پاسخ به اين‌كه اين سياست وزارت بازرگاني متناقض با وعده‌هاي داده شده براي كنترل قيمت‌ها است، چراكه با افزايش تقاضا در زمان اوج مصرف همچون ماه رمضان قيمت گوشت مرغ در بازار افزايش مي‌يابد، اظهار كرد: ‌با توجه به جوجه‌ريزي بالاي انجام شده قيمت هر كيلو گرم گوشت مرغ در بازار مصرف ماه رمضان سه هزار و 400 تومان پيش‌بيني شده است كه اگر قيمت از اين ميزان بالاتر باشد مشكل شبكه توزيع بوده چراكه هر كيلو مرغ زنده درب مرغداري دو هزار و صد تا دو هزار و 150 تومان (زير قيمت تمام شده توليد) از مرغدار خريداري مي‌شود.

وي تصريح كرد: هر ساله پيش از اين‌كه شركت پشتيباني امور دام به وزارت بازرگاني واگذار شود به تدريج مازاد توليد خريداري و ذخيره مي‌شود اما امسال به دليل اينكه وزارت بازرگاني هر كيلو مرغ منجمد را دو هزار و 900 تومان از مرغدار خريداري كرد مرغداران تمايلي به فروش مرغ منجمد به وزارت بازرگاني نداشتند.

مقدم‌نيا در پاسخ به اين‌كه براي ماه رمضان ذخيره‌سازي منجمد كاهش يافته است، اظهار كرد:‌ به گفته وزارت بازرگاني ذخيره‌سازي به ميزان لازم صورت گرفته است در حالي كه مرغ داخلي براي ذخيره‌سازي عرضه نشده كه ممكن است از طريق واردات ممنوع شده باشد.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان