corn.jpg

مرغ هم بي‌قيمت شد!

چاپ

alt

طبق اعلام مديركل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني مرغ هم جزو محصولاتي است كه قيمت آن براساس مكانيسم عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و نمي‌توان اعلام كرد كه بالاتر از چه رقمي گران‌فروشي محسوب مي‌شود.

 پيش از اين هم مقامات وزارت بازرگاني در مورد برنج و شكر اعلام كرده‌ بودند قيمت مصوب وجود ندارد و مكانيسم عرضه و تقاضا تعيين‌كننده قيمت است.


در مورد مرغ نيز مديركل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: قيمت مرغ تابع عرضه و تقاضاست و قرار نيست در مورد مرغ حداكثر قيمتي اعلام شود.


يدالله صادقي در پاسخ به اين سوال كه آيا مرغ 3100 تومان گران‌فروشي نيست؟ افزود: قيمتي نگذاشتيم كه بگوييم اگر 3100 تومان بوده گران‌فروشي است، مكانيسم عرضه و تقاضا قيمت را تعيين مي‌كند.

صادقي تصريح كرد: گران‌فروشي معنايش اين است كه اگر براي كالايي توسط دولت قيمتي تعيين شد، افراد بالاتر از آن قيمت بفروشند. اما مرغ كالايي است كه براساس مكانيسم عرضه و تقاضا قيمت آن كشف مي‌شود و دولت هم تشخيص‌اش اين است كه قيمتي كه فعلا دارد عرضه مي‌شود، قيمتي نيست كه گران محسوب شود. بنابراين گرانفروشي نيست. وقتي گرانفروشي صورت نمي‌گيرد، چرا بايد گزارش گرانفروشي داشته باشيم؟

وي متذكر شد: اكنون كه مرغ را با قيمت 3100 تومان عرضه مي‌كنند، براساس مكانيسم عرضه و تقاضاست و اين قيمت از نظر قيمت پايه‌اي كه وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرده، گران‌فروشي محسوب نمي‌شود.

صادقي در مورد قيمت پايه‌ مرغ كه وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرده نيز گفت: قيمت پايه براي مرغ زنده را وزارت جهادكشاورزي اعلام كرده و براي مرغ آماده طبخ اعلام نكرده است.

در اين باره حسين مقدم‌نيا ـ مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران ـ در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در حالي كه نرخ ارز 11 درصد افزايش يافته وزارت بازرگاني قيمت خوراك‌هاي وارداتي مرغ را 20 درصد افزايش داده است كه با احتساب فروش هر كيلو مرغ دو هزار توماني در مرغداري توليد مقرون به صرفه نخواهد بود و توليدكنندگان از اين ميزان قيمت متضرر هستند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت هر كيلو مرغ گرم در بازار مصرف سه هزار و 200 تا سه هزار و 400 تومان است، گفت: توليدكنندگان به دنبال افزايش قيمت نيستند چراكه با افزايش قيمت قدرت خريد مصرف كاهش مي‌يابد و به نوعي توليد ضرر مي‌كند. اما قيمت‌هاي عرضه در بازار نيز بايد به گونه‌اي باشد كه منجر به ضرر و زيان توليدكنندگان نبوده و توليد استمرار داشته باشد.

مقدم‌نيا افزود: هم اكنون در حالي كه قيمت هر كيلو مرغ منجمد براي مرغداران دو هزار و 450 تا دو هزار و 500 تومان است وزارت بازرگاني اين محصول را كيلويي دو هزار و 88 تومان خريد و ذخيره‌سازي مي‌كند.

به گفته وي از اواخر خرداد تا روزهاي اخير بالاترين ميزان جوجه‌ريزي براي عرضه گوشت مرغ در ماه رمضان صورت گرفته است. حدود 90 ميليون قطعه جوجه‌ريزي شده كه حدود 140 هزار تن گوشت مرغ در ماه رمضان را عرضه مي‌كنند كه با توجه به ذخيره‌سازي گوشت مرغ منجمد كمبودي در بازار ماه رمضان نخواهيم داشت.

با اين اوصاف عليرغم اينكه وزارت بازرگاني از دوسه ماه اخير وعده داده قيمت گوشت مرغ در ماه رمضان كنترل مي‌شود، با توجه به واگذاري قيمت به عرضه و تقاضاي بازار، طبيعتا در ماه رمضان در پي افزايش تقاضا، ‌قيمت مرغ در بازار مصرف افزايش مي‌يابد.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان