soy.jpg

یک میلیون و 300 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی سیلویی در خراسان رضوی

چاپ

خبرگزاري اياناalt
هم‌اینک بیش از یک میلیون و 300 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی سیلویی در خراسان رضوی وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با اعلام این مطلب گفت: بیش از 60 درصد این مراکز ذخیره‌سازی غلات به‌ویژه گندم در اختیار بخش خصوصی است.

ایرج حسن‌پور با بیان اینکه خراسان رضوی از ظرفیت قابل اطمینانی در ذخیره‌سازی گندم برخوردار است، افزود: در جریان شروع نهضت سیلوسازی و نیز در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و ورود بخش خصوصی به این امر تاکنون این ظرفیت ایجاد شده است.

وی مهمترین رویکرد در احداث عمده این ظرفیت‌ها را ایجاد سیلوهای بتنی و فلزی و انبار مکانیزه استاندارد در کنار کارخانه‌های آردسازی عنوان کرد.

حسن‌پور ازجمله دلایل این ظرفیت سیلویی در استان را با توجه به ضرورت صرفه‌جویی در هزینه‌های تخلیه و بارگیری، کاهش حمل و نقل مضاعف و حذف کرایه حمل و نیز جلوگیری از شکستگی و سایش مضاعف گندم با نگاه به تأثیرگذاری در کیفیت آرد و نان و نیز صرفه‌جویی در مصرف سوخت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های تربت جام و حیدریه، نیشابور، سبزوار، درگز، چناران، قوچان، سرخس، کلات، جوین و گناباد از ظرفیت‌های قابل توجه و مطمئنی درباره ذخیره گندم خود و شهرستان‌های اطراف برخوردارند.

این مقام مسئول ادامه داد: از کل ظرفیت استان بیش از 370 هزار تن در شهر مشهد به‌صورت سیلوهای بتنی عمودی و سیلوی چادری با تملک بخش دولتی قرار دارد.

حسن‌پور تصریح کرد: در این میان سه پروژه سیلوسازی دیگر در شهرستان‌های فیروزه، سبزوار و سرخس در دست انجام است.

وی یادآور شد: در این راستا هم‌اینک سیلوی فلزی 50 هزار تنی شهر فیروزه 81 درصد، سیلوی افقی 20 هزار تنی سبزوار 82 درصد و سیلوی بتنی 60 هزار تنی سرخس 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری کامل برسد.

حسن‌پور تأکید کرد: در استان خراسان شمالی و جنوبی نیز که زیرمجموعه این بخش هستند، هم‌اکنون به ترتیب 300 و 95 هزار تن ظرفیت استاندارد ذخیره‌سازی گندم در دو بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.