corn.jpg

قیمت منطقی خرید تضمینی مشوق کشاورزان است/تولید۱۰میلیون تن گندم در سال جاری

چاپ

خبرگزاری فارسalt

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تعیین قیمت منطقی برای خرید تضمینی گندم باعث تشویق کشاورزان و کشت بیشتر می‌شود.

بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد این که کشاورزی محور توسعه چگونه محقق می‌شود، افزود: کشاورزی محور استقلال 

کشور است. حضرت امام(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری توجه اکیدی به کشاورزی و خودکفایی در محصولات اساسی داشتند.

 

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز در افق 1404 در بحث امنیت غذایی بر خود کفایی تاکید شده است، کشاورزی بسیار مهم است، چون در کشور ما با اقلیم‌های مختلف شرایط 4 فصل وجود دارد و مزیت نسبی در فصول مختلف سال زمینه تولید برای اکثر محصولات را فراهم می‌کند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: کشاورزی تنها جایی است که کمترین وابستگی به خارج و کمترین وابستگی به نفت را دارد و حتی می‌تواند در جاهایی که وابسته به نفت است، این وابستگی را جبران کند.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس افزود: مثلا در تولید کود شیمیایی اگر وابستگی به خارج وجود داشته باشد، می‌توان برای کشاورزی از کودهای دیگر به عنوان جایگزین استفاده کرد.

 

وی تاکید کرد: در کشاورزی به غیر از یکی دو محصول مانند گندم، ذرت و سویا در اکثر محصولات هیچ مشکلی وجود ندارد، البته گندم و جو سابقه کشت در کشور دارند، اما سویا یک محصول غیر بومی است و باید به کشاورزان شناسانده شود.

 

وی افزود: اگر کشت دانه‌های روغنی مانند سویا ساماندهی شود، مشکل روغن کشور حل می‌شود، البته سویا چند منظوره است که هم برای تأمین خوراک دام و طیور و هم برای روغن‌کشی و مصرف روغن خانگی استفاده می‌شود.

 

عضو کمیسیون کشاورزی یادآور شد: البته در بقیه رشته‌های کشاورزی تولید خوبی وجود دارد، به عنوان مثال ایران در بخش تولید ماهیان سردابی در دنیا دارای رتبه است و در بخش تولید غیر ساحلی رتبه عالی در تولید ماهیان سردابی دارد.

 

بیرانوند گفت: در تولید مرغ نیز ظرفیت تولید بیشتر از مصرف کشور است، اما تولید خرج دارد و نیاز به سرمایه در گردش و مواد اولیه دارد. اکنون ماهانه 100 میلیون قطعه جوجه ریزی در دوره اخیر انجام شده است و این‌ها نیاز به دان مرغ دارد که اکثر آن وارداتی است، البته اگر نهاده‌های مورد نیاز در داخل تأمین شود، تولید مرغ می‌تواند بیش از مصرف بوده و صادرات می‌شود.

 

عضو کمیسیون کشاورزی در مورد اینکه چگونه ظرفیت صنعت مرغ بیش از مصرف کشور است، درحالی که تولید مرغ لاین و مرغ اجداد کلا وابسته به خارج و نیز اکثر خوراک مرغ از خارج وارد می‌شود، گفت: ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید مرغ در کشور وجود دارد، اما باید یاد بگیریم در اقتصاد از نفت فاصله گرفته و نفت، اقتصاد ما را بیچاره کرده است.

 

این نماینده مجلس با اشاره به فرهنگ غرب گفت: توسعه و فرهنگ غرب الگوی زندگی غربی با خود آورده و در نتیجه در نوع مصرف و سبک زندگی نیز اثر گذاشته و در حالی که سال‌های قبل مرغ محلی تولید و مصرف می‌شد، امروز مرغ به صورت صنعتی با اجداد خارجی پرورش داده می‌شود و این یکی از لوازم توسعه غربی وارداتی است.

 

وی افزود: مثلا گاوهای محلی اگر روزی 10 لیتر شیر می‌دادند، دیگر جوابگوی جامعه نیست و برعکس گاوهای صنعتی با روزانه 40 لیتر شیر پرورش داده می‌شود و یا مرغ محلی که ظرف 4 ماه بزرگ می‌شد، امروز جوجه ظرف 40 روز تبدیل به مرغ می‌شود.

 

بیرانوند در مورد هدفمندی یارانه‌ها و سهم تولید و کشاورزی، گفت: عده‌ای می‌گویند بخش کشاورزی از هدفمندی چیزی نگرفته، اما دولت می‌گوید به بخش تولید پرداخت شده، منتهی به صورت غیر مستقیم و از طریق نهاده‌های ارزان و یا کود شیمیایی و یا انرژی ارزان، بخش تولید و کشاورزی حمایت شده است. مثلا کود شیمیایی که 28 هزار تومان تمام می‌شود، اما 20 تومان به کشاورز فروخته می‌شود.

 

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: بخش کشاورزی مظلوم است. باید همه کمک کنند که این بخش مورد حمایت قرار گرفته و رونق یابد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه سهم کشاورزی از دلارهای نفتی اندک است، گفت: بخشی از دلارهایی که در صنعت و خدمات خرج می‌شود، باید به کشاورزی پرداخت شده و با برنامه‌ریزی از این بخش حمایت شود و از تحریم کشاورزی هرگز نترسیم.

 

نماینده بروجرد تاکید کرد: ظرفیت بالایی در کشاورزی وجود دارد، در بدبینانه‌ترین ارزیابی گفته می‌شود، امسال 10 میلیون تن گندم تولید می‌‌شود، درحالی که کشاورزان فقط 2.2 میلیون تن گندم به دولت فروخته‌اند و بقیه یا توسط دولت جمع‌آوری نشده و یا در انبارهای خصوصی وجود دارد و به مصارف مختلف رسیده و بخشی از گندم نیز از کشور خارج شده و بخشی برای دام و طیور استفاده شده است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: کشاورز وقتی تشویق به کشت گندم می‌شود که قیمت تضمینی مناسب برایش فراهم شود و به جای اینکه دلارهای نفتی را به بلاد کفر داده و گندم وارد کنیم، باید به کشاورز و رعیت خودمان بدهیم و گندم داخلی خریده شود.

 

*قیمت تضمینی منافع کشاورز و مصرف کننده را تامین کند

 

بیرانوند گفت: قیمت تضمینی گندم باید بر اساس الگوی تورم و هزینه تمام شده و قیمت جهانی تعیین شود که هم به نفع کشاورز باشد و هم اینکه به مردم مصرف‌کننده گندم و نان فشاری وارد نشود.

 

عضو کمیسیون کشاورزی در مورد قیمت گندم در سال جاری گفت: در حال حاضر قیمت تضمینی گندم کمتر از 500 تومان است که باید قیمت گندم و جو 10 درصد فاصله باشد که مثلا گندم 100 تومان، جو 90 تومان و ذرت 110 تومان باشد که اگر این تعادل بهم بخورد، گندم صرف خوراک دام شده و از چرخه خوراک انسان خارج می‌شود.

 

بیرانوند تاکید کرد: معتقدم باید قیمت تمام شده گندم بر اساس نرخ تورم و قیمت جهانی تعیین شود که برای کشاورز صرف داشته باشد که اگر زمین اجاره کرد و هزینه کاشت، داشت و برداشت و نیز سود منطقی برای کشاورز هزینه آب، انبار و سیلو محاسبه شد، قیمت تضمینی برایش به صرفه باشد در حالی که امسال قیمت تضمینی گندم منطقی نبود.

 

نماینده بروجرد در مورد سهم کشاورزی از سرمایه‌گذاری با وجود سرمایه‌های سرگردان در جامعه که وارد بازار سکه و ارز می‌شود، گفت: برخی شاخه‌های کشاورزی سوددهی خوبی دارند، به عنوان مثال ایجاد باغ سیب به شرط داشتن زمین و آب فراوان بسیار سودآور است که حتی رکورد تولید 100 تن و گاهی 150 تن سیب پائیزه درختی در هکتار به دست آمده است.

 

وی گفت: هدفمندی یارانه‌ها باعث شده قیمت همه نهاده‌های کشاورزی اضافه شود و قیمت برخی از محصولات کشاورزی در خرید تضمینی در سطح پائین تعریف شده است و اگر قرار باشد، تولید کشاورزی تداوم یابد، باید قیمت مناسب برای محصول کشاورز تعریف شود و اگر برای کشاورز صرف نداشته باشد، در روستا و محیط تولید باقی نمی‌ماند.

 

این نماینده مجلس گفت: مجموعه‌های دولت در روستا به خوبی کار می‌کنند و زیرساخت لازم مانند انرژی و راه فراهم می‌کنند. مثلا روستایی که 40 کیلومتر از شهر فاصله دارد، گازکشی می‌شود و این یک زیرساخت اساسی برای روستا است، اما اگر برای کشاورز صرفه اقتصادی نباشد، کار کشاورزی را ادامه نمی‌دهد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی در مورد نقش دلالان و سهم کشاورز از قیمت نهایی محصول که گاهی کمتر از سهم دلال می‌شود، گفت: فرایند تولید یک چیز و فرآیند تجارت پس تولید چیز دیگری است و هیچ کشاورزی امکان ندارد که هم محصول تولید کند و هم آن را به مصرف‌کننده برساند. بخش بازرگانی باید باشد، ولی این مهم است که بخش بازرگانی محصول کشاورز در چند دست بچرخد. اگر قرار باشد با چند دست چرخیدن محصول سهم کشاورز کاهش یافته و سهم دلال چند برابر شود، این درست نیست.

 

بیرانوند افزود: نباید کسی که فقط کار جابه جایی محصول را انجام می‌دهد، بیشترین سود را ببرد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: برای محصولات کشاورزی قیمت عادلانه تعیین می‌شود، پس بنابراین برای بخش تجارت و بازرگانی محصول هم باید سود عادلانه در نظر گرفته شود، نه اینکه سود دلال خارج از ضابطه باشد.