soy.jpg

تولید دارویی برای درمان بیماری دامی تب برفکی

چاپ

خبرگزاری مهرalt

پژوهشگران دانشگاه شهرکرد به دانش فنی تولید ترکیب داروی درمان ضایعات بیماری تب برفکی دام دست یافتند که این دارو با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در دست تولید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت مسری در بین دامهای زوج سم است. تب برفکی در دامها موجب 

خسارات اقتصادی زیادی شده و موجب کاهش شدید تولید می شود.

 

این بیماری که ویروس آن کلیه حیوانات اهلی نشخوارکننده را مورد هدف قرار می دهد، مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماریهای دامی محسوب می شود. در حال حاضر درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و معمولا بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است.

 

در این راستا محققان دانشگاه شهرکرد دارویی برای درمان این بیماری و درمان ضایعات تب برفکی عرضه کردند.

 

این دارو دارای اثرات ضد باکتری، التیام دهندگی و کاهش ضایعات ناشی از بیماری تب برفکی است که به شکل نیمه سنتتیک پس از ارزیابی در آزمایشگاه ملی تب برفکی ایران با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی در دست تولید قرارگرفته است.

 

داروی تولید شده به عنوان یک ماده درمانی در علم دامپزشکی با نام تجاری "آریا اورال" در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان استان چهار محال وبختیاری نیز قرار گرفته است.