hen.jpg

تولید بیش از 22 میلیون تن انواع علوفه در سال جاری

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

بیش از 22 میلیون تن انواع علوفه مرغوب در سطحی بیش از یک میلیون هکتار تولید شد.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: این مقدار 

علوفه برای تأمین علوفه مورد نیاز 124 میلیون واحد دامی در کشور انجام شده است.

محمدمهدی کابلی افزود: با توجه به اهمیت علوفه دیم در تعلیف و تغذیه دام‌های سبک و سنگین پروژه تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده به علوفه دائمی (یونجه و اسپرس) تهیه و در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار و سایر الزامات قرار است یک میلیون هکتار از اراضی کم‌بازده به علوفه‌های خوش‌خوراک تبدیل شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به نقش گیاهان علوفه‌ای به‌عنوان ماده اولیه در تأمین مواد پروتئینی و لبنی، حفظ سلامتی جامعه و امنیت غذایی بنا بر الزام برنامه پنجم توسعه بیش از 50 درصد افزایش تولید در محصولات زراعی به گیاهان علوفه‌ای اختصاص پیدا کرده است.

کابلی تصریح کرد: تنوع و تعدد محصول علوفه‌ای با طول دوره‌های متفاوت رشد (یک‌ساله و دائمی بودن) و همچنین تحمل به خشکی و شرایط نامساعد محیطی از مهمترین عوامل توسعه گیاهان علوفه‌ای است.

وی در پایان یادآور شد: توسعه کشت دوم با کشت خلر، ماشک، انواع شبدر، سورگوم و ارزن‌ها در تناوبا با غلات مانند گندم، جو و برنج ضمن اقتصادی کردن غلات باعث پایداری محصولات اساسی می‌شود.