soy.jpg

کشت کلزا در شیروان 50 درصد افزایش یافت

چاپ

خبرگزاری مهرalt

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: در سال زراعی جدید کشت کلزا در مزارع این شهرستان 50 درصد افزایش داشته است.

اسماعیل خزائی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش 50 درصدی سطح زیر کشت کلزا در شهرستان شیروان در سال زراعی جدید، افزود: در سال 

جاری و با پایان یافتن موعد کشت پاییزه کلزا در کشتزارهای این شهرستان، در مجموع 125 هکتار از مزارع شیروان زیر کشت کلزا رفت.

 

وی علت افزایش 50 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جدید در شهرستان شیروان را قیمت مناسب این دانه روغنی، خرید تضمینی این محصول، افزایش عملکرد در واحد سطح، حاصلخیزی خاک و کنترل علف‌های هرز در صورت کاشت کلزا و ...ذکر کرد.

 

خزائی با بیان اینکه شیروان و مانه و سملقان از مناطق عمده کشت کلزا در خراسان شمالی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به مشکل کم‌آبی در خراسان شمالی توسعه کشت کلزا به علت نیاز کم به آب می‌تواند راهکاری برای رفع این مشکل باشد و به همین دلیل نیز می‌بایست کشاورزان را برای توسعه کشت کلزا به عنوان محصول جایگزین هدایت و تشویق کرد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس پیش بینی مسئولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در سال زراعی جدید دو هزار و 500 هکتار از مزارع این استان زیر کشت دانه روغنی کلزا خواهد رفت.

 

این در حالی است که در سال زراعی گذشته از سطح 995 هکتار از کشتزارهای این استان دو هزار و 25 تن دانه روغنی کلزا برداشت شده بود.

 

مناطق عمده کشت کلزا در این استان، شهرستان‌های مانه و سملقان، شیروان و فاروج محسوب می‌شوند و متوسط برداشت کلزا در این استان نیز 1.5 تن دانه روغنی در هر هکتارمزرعه آبی و 500 کیلوگرم در هر هکتارمزرعه دیم است.

 

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی داشته و سالانه 32 گونه زراعی در سطح 307 هزار هکتار از مزارع این استان کشت می‌شود.