corn.jpg

کاهش 25 درصدی کانون های بیماری تب برفکی در واحدهای دامی کشور

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

رییس سازمان دامپزشکی کشور، از کاهش 20 تا 25 درصدی کانون های بیماری تب برفکی در واحدهای دامی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈسید محسن دستورˈ روز یکشنبه در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، فرآوردهای لبنی و صنایع 

وابسته افزود: امسال اقدامات موثری در خصوص پیشگیری کانون های بیماری انجام شده که باعث کاهش بیماری تب برفکی در استان های کشور شده است.

 

وی اظهار داشت: بیماری تب برفکی در اکثر استان های کشور گزارش می شود، اما این بیماری در استان قم، آذربایجان، خراسان و اصفهان به دلیل تردد دام زنده قاچاق بیشتر دیده شده است.

 

دستور، در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی گفت: سازمان دامپزشکی از جمله سازمان های بود که در نخستین ساعات اولیه بروز زلزله آذربایجان شرقی برای جلوگیری از بیماری های دام و طیور وارد عمل شد.

 

وی اضافه کرد: در این راستا با تامین واکسن و دارو مورد نیاز، جمع آوری تلفات دامی، دفن بهداشتی لاشه ها، ضد عفونی مناطق و پیشگیری و کنترل بروز بیماری ها، اقدامات لازم از سوی این سازمان صورت گرفته است.

 

دستور تاکید کرد: با اقدامات پیشگیرانه این سازمان، تاکنون بیماری خاصی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی گزارش نشده است.

 

وی در خصوص بروز بیماری ها در واحدهای طیور ادامه داد: سال گذشته میزان تلفات مرغ در کانون های بیماری به 5 تا 6 درصد رسیده بود که با وجود اقدامات موثر سازمان دامپزشکی پیش بینی می شود، امسال کاهش ضایعات و تلفات مرغ در کانون بیماری ها نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

 

به گفته وی، طبق برنامه ریزی های انجام شده، ساماندهی وضعیت بهداشتی دام‌ها، طیور و سیستم مراقبت فعال از ابتدای سال جاری در کشور راه اندازی شده است.

 

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، امسال با وجود اقدامات کنترلی و پیشگیرانه گزارشی مبنی بر بروز بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای تولیدی ارایه نشده است.

 

وی همچنین در خصوص تحریم ها گفت: هم اکنون تحریم ها موانعی را از لحاظ انتقال ارز ایجاد کرده است، اما از لحاظ تامین مواد اولیه مانند دارو و سرم دامی مشکلی وجود ندارد و به میزان کافی تامین می شود.

 

رییس سازمان دامپزشکی در خصوص ممنوعیت صادرات دام نیز افزود: چندی پیش طی ابلاغیه ای از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، صادرات 50 قلم کالای ممنوع اعلام شد که بر اساس این ابلاغیه، صادرات دام زنده ممنوع است.