chick.jpg

تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی گندم ضروری است/ عبور از تحریم‌ها منوط به افزایش نقدینگی بخش کشاورزی است

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

از آنجا که گندم جزو محصولات استراتژیک کشور است و ایران در زمان حاضر با تحریم‌های همه‌جانبه روبه‌رو شده است، باید رقبت کشاورزان به تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم با تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی آن تقویت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: مادامی که کشور به‌علت 

موضع‌گیری سیاسی در شرایط تحریم‌های همه‌جانبه وجود دارد و اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته، باید با تقویت انگیزه کشاورزان و تعیین قیمت خرید تضمینی متعادل با تورم موجود، امنیت غذایی کشور را تضمین کرد.

یونس اسدی افزود: امنیت غذایی مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی است که از طریق اختصاص یارانه و ابزارهای حمایتی دولت در بخش کشاورزی حادث می‌شود و در شرایط کنونی تجدیدنظر در قیمت گندم ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت 550 تومان تعیین‌شده برای گندم نمی‌تواند جوابگوی هزینه کشاورزان باشد و میزان تولید گندم کشور که به معنای هزینه‌کرد بیشتر برای واردات این کالا است را در پی خواهد داشت.

اسدی ادامه داد: از آنجا که پایداری در تولید گندم علاوه بر کنترل سطح زیر کشت و اجرای الگوی مصرف منوط به عوامل متعدد دیگری نظیر آب و هوا، اقلیم و آفات می‌شود، باید سایر عواملی که قابل کنترل و پیش‌بینی است را برای حداکثر تولید به کار گرفت.

وی تصریح کرد: علاوه بر تولید گندم، تولید غلات، علوفه و تجهیز و نوسازی دامداری‌ها و مرغداری‌ها باید در دستور کار دولت قرار گیرد و بخش کشاورزی با استفاده از ابزارهای خاص حمایتی دولتی تقویت شود.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جلسات متعددی در کمیسیون کشاورزی پیرامون قیمت‌های خرید تضمینی برگزار شده است که نمایندگان مجلس معتقد بودند با وجود هزینه‌های موجود در کشور، اختصاص یارانه و اعلام قیمت‌های خرید تضمینی رقبت‌انگیز برای کشاورزان نیاز امروز بخش کشاورزی و اقتصاد کلان کشور است تا بتوان به کمک آن از سد تحریم‌ها گذشت و امنیت و استقلال غذایی را فراهم کرد.