hen.jpg

واردات روغن سویای ایران به‌رغم تحریم‌ها 2.5 برابر شد

چاپ

خبرگزاری فارسalt

 یک پایگاه تخصصی با اشاره به افزایش 2.5 برابری واردات روغن سویا توسط ایران در سه ماه سوم ۲۰۱۲ اعلام کرد ایران همچنین قرار است در ماه دسامبر/ آذر، ۱۰۰ هزار تن روغن سویا از آرژانتین وارد کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس پایگاه تخصصی «اویل ورلد» طی گزارشی اعلام کرد ایران در ماه دسامبر بیش از 100 هزار تن روغن سویا از آرژانتین وارد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش واردات روغن سویا توسط ایران در ماه‌های اکتبر تا دسامبر در سطح بسیار بالایی قرار خواهد گرفت و ممکن است به حداقل 110 تا 

120 هزار تن برسد که بیش از 2 برابر 41 هزار تن سال گذشته است و 100 هزار یا 110 هزار تن از این خریدها از آرژانتین خواهد بود.

 

 مواد غذایی در فهرست تحریم‌های غرب علیه ایران قرار ندارد اما کشورهای غربی با ایجاد محدودیت های مالی قصد دارند حتی واردات مواد غذایی و دارو به ایران را محدود کنند و بدین وسیله اهداف خود در ایجاد نارضایتی عمومی در ایران را به پیش ببرند. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند تحریم ها باعث اتحاد بیشتر مردم ایران و دشمنی بیشتر آن ها با غرب خواهد شد.

 

این گزارش در ادامه از خرید مقدار زیادی گندم از سوی ایران خبر داده است و نوشته است، واردات دانه‌های روغنی، روغن‌های گیاهی و کنجاله سویا ایران در سال 2011 و نیمه نخست سال 2012 به علت تحریم‌ها با کاهش شدیدی روبرو شد اما در جولای تا سپتامبر 2012 با افزایش روبرو شد و واردات دانه سویا تقریبا 2 برابر شد و به نزدیک 140 هزار تن رسید.

 

بر این اساس، ایران در جولای تا سپتامبر سال جاری 202 هزار تن روغن سویا وارد کرده که از  رقم83 هزار تن در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است(243 درصد رشد). 129 هزار تن از این واردات از آرژانتین وارد شده است که بیش از رقم 67 هزار تن واردات در مدت مشابه سال 2011 از این کشور است؛ برزیل نیز 85 هزار تن صادرات به ایران داشته که از  رقم 4 هزار تن در  مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

 

بر اساس گزارش اویل ورلد، واردات کنجاله سویا ایران در ماه‌های جولای تا سپتامبر سال 2012 از 565 هزار تن در مدت مشابه سال گذشته به 1.03 میلیون تن افزایش یافته است(176 درصد رشد). آرژانتین 408 هزار تن، بزریل 320 هزار تن و هند 300 تن کنجاله سویا به ایران در این مدت صادر کرده‌اند.