corn.jpg

10 درصد جمعیت دامی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 10 درصد جمعیت دامی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مسعود 

محمدیان در گردهمایی مدیران کل دامپزشکی منطقه یک کشور در تبریز، به نقش دامپزشکی در دستیابی به تولید کمی و کیفی محصولات دامی اشاره کرد و افزود: بخشی از برنامه‌های ارتقاء کیفی تولیدات دامی بر عهده دامپزشکی است.

 

وی نقش دامپزشکی را در کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان بارز دانست و اظهار کرد: بدون همکاری نیروهای این سازمان سلامت جامعه تامین نمی‌شود.

 

محمدیان با ارایه گزارشی از میزان تولیدات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی و جایگاه این استان در رده‌های بالای کشوری تولید این محصولات، خاطرنشان کرد: دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده نیازمند همکاری بیشتر فعالان حوزه سلامت دام است.

 

وی ارزش تولیدات سالانه محصولات دامی در این استان را 15هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همچنین در یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی سالانه بیش از 4 میلیون و500 هزار تن محصول تولید می‌شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تولید اسپرم پروف شده، انجام تلقیح مصنوعی دامها در مناطق مختلف استان، ثبت مشخصات دام و رکورد گیری‌های مستمر، انجام انتقال جنین برای ارتقاء کیفی دام تولیدی در صورت لزوم، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، اصلاح ساختار فیزیکی واحد‌های صنعتی پرورش دام و در کنار آن بهبود تغذیه دام‌، ساماندهی دام‌های روستایی با بکارگیری کارشناسان ناظر امور دام و توجه ویژه به بهبود و افزایش تولیدات دام و کاهش ضایعات از جمله اقداماتی است که توسط کارشناسان این سازمان در امر تسهیل روند تولید، رفع مشکلات و موانع پیش‌رو، ایجاد انگیزه بیشتر در بهره‌برداران و همچنین سوق دهی اهداف تولیدی این زیر بخش برای دستیابی کامل به هدف توسعه پایدار در بخش کشاورزی، به صورت مستمر تداوم دارد.

 

وی گفت: با توجه به حمایت‌های مستقیم دولت از بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی، مدیریت این سازمان، با هدف حذف دامهای کم بازده، سبک و جایگزینی دامهای سنگین پر محصول، از جمله راهکار‌هایی است که در کوتاه مدت، با افزوده شدن به کمیت دامهای سنگین می‌تواند به دامپروری‌های غیر‌فعال استان کمک کند تا با قرارگیری دوباره در چرخه تولید محصولات دامی استان، در رشد و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این بخش مهم نقش خود را بخوبی ایفا کنند.

 

محمدیان ادامه داد: حمایت از رشد کمی و کیفی تولیدات دام‌، اجرای طرحهای حمایتی از جمله توسعه پوشش بیمه‌ای تولیدات زیر بخش، مدیریت منابع غذایی با هدف اقتصادی‌تر کردن تولید محصولات دامی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی از جمله مسائلی است که توسط سازمان برای رشد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی این زیر بخش مهم و اقتصادی بخش کشاورزی، در حال انجام و پیگیری است.

 

وی افزود: آذربایجان شرقی با دارا بودن 9 میلیون و 31 هزار واحد دامی که 10 درصد واحد دامی کشور را شامل می‌شود، از این حیث رتبه سوم کشور را داراست و با تولید سالانه یک میلیون و 29هزار تن محصولات دامی و بیش از 4 هزار تن محصولات شیلاتی که 7.8 درصد کل تولید محصولات دامی کشور را شامل می‌شود، یکی از مهمترین استانهای شمالغرب کشور در تولید محصولات دامی به شمار می‌رود.