hen.jpg

کاشت 80 درصد از مزارع گندم شهرستان سقز/ کشت گندم دیم 16 برابر کشت آبی است

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

با فرا رسیدن زمان کاشت گندم در سال زراعی جاری پیش‌بینی می​شود که سطحی نزدیک به 75 هزار هکتار زمین دیم و پنج‌هزار هکتار زمین آبی در شهرستان سقز به زیر کشت گندم برود و تاکنون بیش از 80 درصد سطح مورد نظر کشت شده است.

مدیر سازمان جهاد ​کشاورزی شهرستان سقز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشارزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: حدود 875 تن بذور گواهی شده 

دیم و آبی در میان کشاورزان توزیع شده و میزان 10 هزار و 388 تن بذر نیز بوجار و ضدعفونی شده است.

محمد پیشداد افزود: همچنین در سال زراعی جاری کلیه ردیف کارهای شهرستان به تعداد 320 دستگاه توسط کارشناسان ناظر در قالب طرح خود کفایی گندم بازدید شده و نیز تنظیم مجدد شده‌اند.

 

40 هزار و 906 کلنی زنبورعسل در زنبورستان​های سقز

این مقام مسئول با اشاره به نتایج اولیه حاصله آمار زنبورستان​ها خاطرنشان کرد: در این شهرستان تعداد بیش از 40 هزار و 906 کلنی زنبورعسل در شهرستان سقز موجود بوده که تعداد 38 هزار و 70 کلنی آن مدرن و تعداد دوهزار و 890 کلنی آن نیز بومی هستند.

وی شهرستان سقز را یکی از مستعدترین مناطق استان برای پرورش زنبورعسل دانست و ادامه داد: این تعداد کندو در اختیار یک​هزار و 87 بهره​بردار بوده و میانگین تولید عسل هر کندوی مدرن هشت کیلوگرم و هر کندوی بومی نیز سه کیلوگرم است.

 

آغاز صید ماهی توسط صیادان در دریاچه سد شهیدکاظمی

پیشداد تصریح کرد: صید ماهی در دریاچه پشت سد شهیدکاظمی از 22 مهرماه آغاز شد و انتظار می​رود که تا پایان فصل صید یعنی اسفندماه بیش از دوهزار تن انواع ماهی ازقبیل کپور معمولی، آمور، فیتوفاک، بیگ‌هد (کله‌گاوی) و... از این منبع بزرگ آبزی صید و بازار عرضه شود.

گفتنی است، دریاچه پشت سد شهیدکاظمی با 22 کلیومتر طول پنج​هزار و 100 مترمربع وسعت داشته و تعداد 292 نفر صیاد عضو تعاونی صیادان شهرستان سقز از اهالی 11 روستای حاشیه سد نیز در این دریاچه مشغول به فعالیت هستند و هرساله نیز توسط جهاد کشاورزی حدود دو ​میلیون قطعه بچه‌ماهی به‌منظور ترمیم ذخایر آبزی‌پروری در آن رهاسازی می​شود.