corn.jpg

افزايش توليد گندم در آذربايجان غربي

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است و در این میان گندم، به عنوان محصولی راهبردی ،نقش مهمی در عرصه کشاورزی استان دارد بطوریکه تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت این محصول ، نشان از اهمیت آن دارد.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان در سال زراعی گذشته سیصد و پنجاه هزار هکتار از کل یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت استان ، به 

کشت این محصول اختصاص داشت که از این میزان 100 هزار هکتار آبی و 250 هزار هکتار به صورت دیم بود.

جمشید دارا می گوید: پیش بینی تولید گندم استان امسال حدود 640 هزار تن بود که نزدیک به 330 هزار تن، از مزارع آبی و بقیه از مزارع دیم برداشت شد.

وی افزود : میزان کشت گندم در سال زراعی گذشته هشت هزار هکتار بیش از سال ماقبل آن بود و میزان برداشت نیز 137 هزار تن در مقایسه با سال زراعی ( 90 - 89 ) افزایش داشت.

طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، آذربایجان غربی در شاخص متوسط عملکرد و حد نصاب برداشت در گندم آبی و دیم در ردیف استان های برتر کشور قرار دارد بطوریکه متوسط برداشت در سال زراعی گذشته ، در گندم آّبی 3270 کیلو گرم و در گندم دیم 1240 کیلو گرم بود که هر دو شاخص از متوسط کشوری بالاتر است.

امسال این شاخص ها در حالی بالاتر از میزان متوسط کشور است که در سال زراعی گذشته بخش های وسیعی از آذربایجان غربی بارندگی مطلوبی نداشت و پراکنش بارندگی ها نیز مساعد محصول گندم نبود.

در سال زراعی قبل برای حمایت از کشاورزان و افزایش عملکرد در واحد سطح 11 هزار تن بذر اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان در اختیار آنان قرار گرفت و بقیه بذرهای مزارع از سوی خود کشاورزان تهیه، بوجاری و ضد عفونی شد.

کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند برای خودکفایی در تولید این محصول راهبردی، کشاورزان نیازمند حمایت های دولت و همچنین تعیین نرخ عادلانه برای گندم است.

به منظور کمک به گندمکاران و تامین سرمایه در گردش آنها از سال زراعی گذشته در ازای هر هکتار گندم آبی 4 میلیون ریال و در ازای هر هکتار گندم دیم 2میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه در اختیار گندمکاران قرار گرفت.

به گفته آقای دارا ، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، حمایت های دولتی از گندمکاران در زمینه هایی مانند تامین سرمایه درگردش، تهیه و تامین نهادهای مورد نیاز از قبیل کود، سم و بذرهای اصلاح شده امسال نیز همانند سال قبل ادامه دارد.

یکی از مشکلات بخش گندم در استان ، در زمینه قیمت گذاری برای خرید گندم است.

به اعتقاد مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون قیمت گذاری برای گندم عادلانه نیست و نرخ مشخص شده برای گندم، کفاف هزینه تولید این محصول را نمی دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی می گوید:براساس بررسی های کارشناسان، نرخ خرید تضمینی کمتر از پنج هزار و 500ریال برای هر کیلو گندم عادلانه نیست.

مختاری گفت : قیمت های تمام شده با احتساب هزینه و درآمد کشت گندم در سطح کشور نشانگر آن است که هر کیلو گندم برای کشاورز حدود شش هزار ریال تمام می شود که در استان آذربایجان غربی 4500 ریال برای گندم آبی و 4800 ریال برای گندم دیم است.

وی افزود: در سال زراعی قبل به علت پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم ، میزان قابل توجهی از محصول گندم استان به مراکز تولید غذای دام و طیور فروخته شد و به طور متوسط میزان خرید به صورت تضمینی در مقایسه با سال های قبل از آن، کمتر بود.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی هم می گوید: برای توسعه کشت و تولید گندم ، همزمان با تامین نهاده ها و مساعدت های تشویقی، لازم است نرخ خرید گندم قبل از آغاز کشت پاییزی برای سال آینده مشخص شود که مشوق خوبی برای کشاورزان به شمار می رود چراکه اعلام نرخ تضمینی در شروع فصل کشت، گندمکاران بیشتری را برای کشت گندم راغب می کند.

جوادی افزود: قیمت خرید گندم ، معمولا در آستانه برداشت گندم اعلام می شود که این مساله باعث سردرگمی گندمکاران می شود.

نبود قیمت کارشناسی شده برای خرید گندم موجب خرید و فروش آن با قیمت پایین از سوی دلالان می شود که از موقعیت پیش آمده ، سوء استفاده می کنند .

احمدی یکی از گندم کاران ارومیه ای می گوید: امسال گندم تولیدی خود را به قیمت 460 تومان فروختم این در حالی است که هزینه‌های تولید گندم به مراتب بالاتر از سال گذشته است.

وی با بیان این که سال گذشته هزینه‌های تولید در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: لازم است تا دولت چنین تورمی را در خرید گندم مد نظر قرار دهد.

نبود اهرم قوی نظارتی نیز بازار را برای دلالان امن‌تر کرده است و در حال حاضر هر کیلو گندم تولیدی استان که بنا به گفته کارشناسان بهترین کیفیت را در طول چهار سال گذشته دارد با قیمت حدود580 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

کارشناسان هم معتقدند که اعلام نرخ خرید از سوی دولت قبل از فصل کاشت موجب می‌شود کشاورزان متناسب با قیمت اعلام شده فعالیت‌های خود را توسعه دهند. 

در این صورت دولت به اهداف خود در تولید میزان مورد نیاز گندم با توجه به ظرفیت های منطقه دست می یابد و دست دلالان از بازار گندم کوتاه می شود.