soy.jpg

جزئیات طرح دامداران برای خودکفایی در تولیدگوشت قرمز

چاپ

خبرگزاری مهرalt

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران ضمن بیان جزئیات طرحی برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز کشور، گفت: برای اجرای این طرح در حدود 980 میلیارد تومان به تسهیلات ارزان قیمت که باید از سوی دولت تامین شود، نیاز داریم.

سعیدسلطانی سروستانی درگفتگو با مهر درخصوص تازه ترین طرح اتحادیه سراسری دامداران ایران برای ارائه به ستاد تنظیم بازار، اظهارداشت: با داشتن 

بیش از 100 میلیون واحد دامی در کشور و ظرفیت سازی برای تولید بیش از یک میلیون و 200 هزارتن گوشت قرمز در داخل کشور خواهیم توانست نیاز کشور را به گوشت قرمز تامین کنیم و هیچ نیازی به واردات گوشت قرمز از خارج کشور نداریم.

 

وی افزود: در حال حاضربه دلیل خشکسالیهای متعددی که در کشور بوجود آمد، دامهایی که از کشور خارج می شود و قاچاقهایی که صورت می گیرد، درحدود 10 درصد نیازمان به گوشت قرمز را از خارج از کشور تامین می کنیم درحالیکه امکان تولید این میزان براحتی میسر است.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه میزان مصرف سرانه گوشت قرمز هرفرد در طول سال حدود 13 کیلوگرم است، گفت: براین اساس سالیانه به حدود یک میلیون و 50 هزارتن گوشت نیاز داریم که از این میزان فقط 10 درصدش از خارج کشور تامین می شود.

 

واکنش غضنفری به طرح خودکفایی در تولید گوشت قرمز

 

وی با بیان اینکه درصورت برنامه ریزی مناسب می توانیم از ظرفیت داخل کشور برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز و قطع وارادات این ماده پروتئینی استفاده کنیم، گفت: برای نائل شدن به این هدف طرحی را سال گذشته تهیه کرده بودیم که متاسفانه در آن زمان مورد تائید برخی از آقایان قرار نگرفت درحالیکه اخیرا این طرح را در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور مجددا مطرح کردیم و مورد استقبال اعضای این ستاد قرار گرفت بطوریکه مهدی غضنفری وزیرصنعت، معدن و تجارت از ما خواست که آنرا ارائه کنیم.

 

سلطانی با اشاره به اینکه هم اکنون درحال به روز کردن این طرح هستیم، گفت: این طرح ظرف چند روز آینده برای ارائه آماده خواهد شد تا به عنوان یکی از دستورکارهای ستاد تنظیم بازار مورد بررسی مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

 

افزایش 30 درصدی بهره وری واحدهای تولیدی

 

وی با اشاره به اینکه با انجام این طرح می توان از یک دام سبک یا یک واحد دامی یک لاشه حدود 24 کیلویی را انتظار داشت، گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران متاسفانه سال گذشته میزان متوسط وزن لاشه های دامهایی که در کشتارگاههای کشور ذبح شدند در حدود 17 کیلوگرم بود درحالیکه با توجه به ظرفیت موجود می توان وزن این لاشه ها را تا 24 کیلوگرم افزایش داد.

 

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با انجام طرح مذکور میزان بهره وری واحدهای تولیدی تا بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت.

 

وی در ادامه در بیان جزئیات طرح خودکفایی در تولید گوشت قرمز کشورعنوان کرد: بر این اساس درحدود 50 درصد از تسهیلات مورد نظر برای اجرای این طرح جهت تامین علوفه در اختیار اتحادیه های استانی قرار می گیرد و 30 درصد از 50 درصد تسهیلات باقیمانده نیز در قالب تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانک عاملی که متعاقبا تعیین خواهد شد مستقیما به دامداران پرداخت می شود.

 

سلطانی اضافه کرد: میزان 20 درصد باقیمانده تسهیلات هم زمانیکه دامها آماده عرضه به بازار هستند به دامداران پرداخت خواهد شد بطوریکه از این طریق دامدار هم بازپرداخت وامی که از بانک عامل اخذ کرده است را پرداخت می کند و هم می تواند از مازاد این تسهیلات به عنوان سود استفاده کند.

 

وی با اشاره به اجرای این طرح طی مدت یکسال در کشورگفت: برای تولید 100 هزارتن گوشت طی مدت یکسال در کشور در حدود 980 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیاز است.

 

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در حدود 2 میلیون و 500 هزار راس دام که حدود 2 میلیون و 270 هزار راس بره و حدود 250 هزار راس گوساله هستند برای اجرای این طرح در کشوردر نظر گرفته شده است.

 

میزان نهاده مورد نیاز برای اجرای طرح

 

وی همچنین دررابطه با میزان نهاده درنظر گرفته شده برای اجرای این طرح نیز گفت: برای اجرای این طرح به میزان حدود 300 هزارتن نهاده جو و 60 هزارتن نهاده سبوس نیاز است که باید با قیمت مصوب روز در اختیار دامداران قرار گیرد.

 

سلطانی افزود: در این طرح ارائه نهاده ذرت و همچنین نهاده کنجاله سویا به دامداران درنظرگرفته نشده است چون دامداران می بایست سایر نهاده ها را خودشان تامین کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: چنانچه متقاضی برای تولید بیش از 100 هزارتن گوشت قرمز که تقریبا 55 درصد آن گوشت گوسفند و 45 درصد آن هم گوشت گوساله است در کشور وجود داشته باشد، به همان نسبت میزان تسهیلات و علوفه مورد نیاز برای دامداران افزایش خواهد یافت.

 

سلطانی با ابراز امیدواری نسبت به تصویب این طرح در ستاد تنظیم بازار، گفت: با اجرای این طرح در تولید گوشت قرمز به جایی خواهیم رسید که علاوه برتامین نیاز داخل خواهیم توانست میزان گوشت قرمزمازاد برمصرف بازار را به سایر کشورها صادر کنیم.