hen.jpg

یکشنبه 1 مرداد 91

چاپ

خبرگزاری ایلنا

خريد تضميني گندم از مرز يك ميليون و 940 هزار تن گذشت

امسال برخي كارخانجات آرد، اقدام به خريد مستقيم گندم از كشاورزان با قيمتي بيش از نرخ خريد تضميني آن كرده‌اند/ تاكنون مبلغ هشت هزار و 400 ميليارد ريال از مبلغ خريد گندم به كشاورزان پرداخت شده است.

معاون بازرگاني شركت بازرگاني دولتي ايران اعلام كرد: از ابتداي فصل خريد سال جاري تاكنون، يك ميليون و 940 هزار تن گندم توسط دولت از كشاورزان 

خريداري شده است. 

احمد عبدوس با بيان اين مطلب به ايلنا گفت: از كل يك ميليون و 940 هزار تن گندم خريداري شده توسط بازرگاني دولتي، يك ميليون و 182 هزار تن توسط كشاورزان به صورت مستقيم به سيلوها و انبارها تحويل داده شده و 756 هزار تن نيز از طريق مباشران خريداري شده است. 

وي با تاكيد بر اينكه همه مطالبات خريد گندم از كشاورزان توسط دولت پرداخت شده است، افزود: تاكنون مبلغ هشت هزار و 400 ميليارد ريال از مبلغ خريد گندم به كشاورزان پرداخت شده كه چيزي در حدود 98 درصد مطالبات است. دو درصد باقي مانده نيز در دست پرداخت است. 

معاون شركت بازرگاني دولتي با اشاره به افزايش 25 توماني قيمت خريد تضميني گندم در سال جاري، تصريح كرد: باتوجه مصوبه هيات دولت مبني بر جايزه 25 توماني توليد گندم در سال جاري، قيمت خريد تضميني به 420 تومان افزايش يافت كه البته هر چقدر افت گندم كمتر باشد، جايزه پاكي بيشتري پرداخت مي شود. براين اساس امسال به دليل تفاوت نرخ خريد گندم، كارخانجات توليد آرد مبادرت به خريد مستقيم از كشاورزان كرده‌اند. 

وي ضمن تاكيد بر اينكه به تبع اين امر تصدي و حضور دولت در امر خريد گندم كاهش مي‌يابد، اذعان كرد: به واسطه اين امر، برخي كارخانجات با توجه به كيفيت گندم توليد شده، اقدام به خريد محصول با قيمتي بالاتر از نرخ خريد تضميني كرده‌اند كه اين جاي بسي خوشحالي دارد. هم‌اكنون برخي كارخانجات، گندم را با قيمتي بين 440 تا 460 تومان از كشاورزان مي‌خرند. 

عبدوس در پايان به ميزان گندم خريداري شده از استان‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بيشترين گندم خريداري شده به ميزان 640 هزار تن مربوط به استان خوزستان بوده است. پس از آن نيز استان فارس با 577 هزار تن و گلستان با 243 هزار تن، رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.