corn.jpg

یکشنبه 1 مرداد 91

چاپ

جوان آنلاین

توزيع مرغ و نهاده‌ها به اتحاديه‌ها و بخش خصوصي‌واگذار شد

وعده اتحاديه پرورش دهندگان مرغ براي كاهش قيمت‌ها

وزارت صنعت و بازرگاني با تغيير نوع مديريت خود بر بازار مرغ تصميم گرفت توزيع نهاده‌ها و مرغ را به اتحاديه‌ها و بخش خصوصي بسپرد و اتحاديه‌ها نيز وعده دادند كه پس از چهار ماه آرامش را به بازار خريد و فروش مرغ بازگردانند.

پس از ۴ ماه آشفتگي بازار و وعده‌هاي ارزاني مسئولان دولتي، روز گذشته رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان مرغ كشور از تنظيم بازار قيمت مرغ در روزهاي 

آتي خبرهاي خوشي داد. 

محمد يوسفي در گفت‌و‌گو با جوان با اشاره به بخشنامه جديد دولت به منظور كنترل بازار مرغ گفت: بر اساس بخشنامه جديد وزارت صنعت و بازرگاني، قرار است تغييراتي در توزيع مرغ و نهاده بين مرغداران و دامداران ايجاد شود. وي تصريح كرد: از اين پس، اتحاديه‌ها حوزه اختيارات بيشتري در زمينه توزيع مرغ و نهاده خواهند داشت و ميزان نهاده و عامل توزيع نيز در اين بخشنامه اعلام شده است. يوسفي با پاسخ به اين سؤال كه آيا از هفته آينده قيمت‌ها نيز كاهش مي‌يابد، گفت: قطعاً همانطور كه قيمت‌ها در اين ماه‌ها افزايش يافته، به همين نسبت نيز قيمت‌ها به تدريج كاهش مي‌يابد، اما خوشبختانه با توجه به اينكه مشكل تامين نهاده نداريم، با توزيع درست نهاده‌ها قيمت نهايي نيز كاهش مي‌يابد. همچنين پشتيباني امور دام نيز اعلام كرد: كميته‌اي توزيع نهاده در استان‌ها را به عهده مي‌گيرند كه دبير اين كميته نماينده سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان است و اتحاديه‌ها هيچ نقشي ندارند. 

 

توزيع نامحدود نهاده‌هاي دامي با قيمت دولتي 

معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران نيز از توزيع نا محدود و با قيمت دولتي نهاده‌ها از امروز خبر داد و گفت: استانداري آمادگي دارد به تمامي توليد‌كنندگان مرغ گوشتي، تخم‌گذار و دامداري‌ها نهاده‌هاي دامي مورد نياز را كه صرفاً كنجاله، سويا و ذرت است با قيمت دولتي و بدون هيچ محدوديتي توزيع كند. 

نعمت‌الله تركي اظهار داشت: كنجاله سويا با قيمت ۸۳۰ تومان به صورت نامحدود توزيع مي‌شود. تركي افزود: از امروز با توجه به نياز استان مرغ گرم و منجمد با قيمت ۴۷۰۰ تومان در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا، مراكز ميادين ميوه و تره‌بار، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي توزيع مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران با اشاره به اينكه روزانه هزار تن مرغ در استان تهران توزيع مي‌شود بيان داشت: تمامي تمهيدات لازم براي نبود صف‌هاي طولاني توزيع مرغ صورت گرفته است. 

 

صف‌هاي طولاني براي مرغ ۴۶۵۰ توماني 

براساس اين گزارش در آستانه ماه مبارك رمضان، توزيع مرغ گرم دولتي به قيمت ۴۶۵۰ تومان در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا، اگرچه استقبال مردم را به دنبال داشته اما منجر به تشكيل صف‌هاي طولاني و نوبت‌بندي براي دريافت اين كالا شده است. 

بررسي‌هاي ميداني مهر نشانگر اين است كه عرضه مرغ در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا با بيشترين استقبال مواجه بوده و در رتبه‌هاي بعدي نيز، خريد برنج، شكر و روغن بوده، اين در شرايطي است كه كالاهاي ديگر مورد نياز مردم در ماه مبارك رمضان نيز مورد توجه مردم قرار گرفته است، اما همچنان مرغ در صدر تقاضاي مردم براي خريد قرار دارد. 

 

بر اين اساس، صف‌هاي طولاني مقابل كاميون‌هاي عرضه كننده گوشت مرغ گرم تشكيل مي‌شود و مردم حاضرند كه ساعت‌ها را در صف بايستند تا بتوانند مرغ با قيمت مناسب را به منازل خود ببرند، اين در شرايطي است كه برخي مغازه‌داران نيز از اين فضا سوءاستفاده و قيمت بالايي را براي هر كيلوگرم مرغ عنوان مي‌كنند كه بر اين اساس، اگر گرانفروشي كنند، حتماً تعزيراتي خواهند شد. 

 

گوشت قرمزتنظيم بازاري ! 

در اين ميان، گوشت قرمز نيز كه اين روزها از توجه مردم خارج شده و بيشتر بازار اقلام پروتئيني را مرغ جذاب كرده است، اما به قيمت تنظيم بازاري در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا عرضه مي‌شود، اما از استقبال كمتري نسبت به مرغ برخوردار بوده است. بررسي‌هاي ميداني مهر نشانگر اين است كه قيمت هر كيلوگرم ران گوساله ۱۹۵۰۰ تومان، خورشتي گوساله ۱۹۵۰۰ تومان، سردست گوساله ۱۸۸۰۰ تومان، راسته گوساله ۲۰۸۰۰ تومان، چرخ‌كرده مخلوط ۱۶۶۰۰ تومان و ران گوسفندي ۲۰۸۰۰ تومان است. همچنين قيمت هر كيلوگرم سردست گوسفند ۲۰۰۰۰ تومان، گردن گوسفند ۱۶۸۰۰ تومان و مرغ تازه ۴۶۵۰ تومان است. بر اساس اين گزارش در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا، قيمت انواع برنج، رنجي در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان دارد، تنها يك نوع برنج مرغوب در نمايشگاه به قيمت ۳۵۰۰ تومان عرضه مي‌شود. بر اين اساس هر كيلوگرم برنج هاشمي ۲۵۰۰ تومان، برنج طارم محلي ۲۵۰۰ تومان، صدري ۲۶۰۰ تومان، طارم ۱۸۰۰ تومان و هاشمي معطر ۳۵۰۰ تومان است. يك نوع برنج صدري نيز به قيمت ۳۰۰۰ تومان در نمايشگاه عرضه مي‌شود.