wheat.jpg

5 تیر 91

چاپ

خبرگزاری ایسنا

شركت پشتيباني امور دام از چه‌كسي پشتيباني مي‌كند؟

توليدكنندگان: عامل گراني گوشت و مرغ ما نيستيم

در حالي كه مسئولان از واردات كنجاله سويا و توزيع نهاده‌هاي ارزان خبر مي‌دهند، قيمت 1700 توماني اين نهاده در بازار، حاكي از گراني آن بوده و افزايش قيمت گوشت مرغ در بازار مصرف هم گواه اين امر است. 

در اين ميان شركت پشتيباني امور دام كه به اعتقاد توليدكنندگان فقط در نامش پشتيباني و حمايت از توليدات دامي را يدك مي‌كشد، از اجراي وعده‌هاي خود

سرباز زده و به عنوان يكي از عوامل اصلي گراني گوشت مرغ شناخته شده است.

بر اساس توافق‌هاي انجام شده قرار بود كه شركت پشتيباني امور دام از اول خرداد ماه 200 هزار تن ذرت و 100 هزار تن كنجاله سويا را با كيلويي 830 توماني در اختيار توليدكنندگان قرار دهد و مرغداران نيز گوشت مرغ را با قيمت ارزان عرضه كنند اما شركت پشتيباني امور دام هنوز اين قرارداد را اجرايي نكرده و هيچ نهاده‌ ارزان قيمتي به توليدكننده نداده است. از سوي ديگر درحالي كه از يك ماه پيش وجه نقد بابت خريد 55 هزار تن سويا از سوي مرغداران به حساب شركت پشتيباني امور دام واريز شده اما اين شركت هنوز محصول مبادله شده را تحويل نداده است.

درحال حاضر به گفته توليدكنندگان، خوراك طيور با آشفته‌بازاري مواجه است كه هم كمبود و هم نوسان قيمت در آن موج مي‌زند و گويا عده‌اي مي‌خواهند از اين آشفته بازار نهاده‌هاي توليد، منتفع شوند.

به اعتقاد يكي از مسئولان وزارت جهادكشاورزي عده‌اي علاقه‌مند هستند از تفاوت قيمت بازار با توزيع نهاده ارزان سود ببرند و به دنبال رانت‌هاي خود از شكسته‌شدن قيمت در بازار جلوگيري مي‌كنند لذا نهاده‌هاي ارزان را آهسته‌آهسته در بازار مصرف تزريق مي‌كنند.

در اين ميان شركت پشتيباني امور دام كنجاله سويا و ذرت را در استان‌هاي مختلف ذخيره و به مرغداران اعلام كرده است كه طبق تحويل هر ميزان مرغ گرم، خوراك طيور ارزان قيمت در اختيارشان قرارمي‌گيرد. حال جاي سوال دارد كه اگر شركت پشتيباني امور دام، نهاده‌هاي توليد را دارد چرا در بازار عرضه نمي‌كند تا قيمت‌ها شكسته شود؟ و چرا طلب مرغداران را كه از يك ماه پيش بهايش را پرداخته‌اند، نمي‌دهند؟!

درحالي كه ماهانه 160 هزار تن كنجاله سويا براي توليد گوشت مرغ لازم است تنها 50 هزار تن از اين نهاده به قيمت 830 تومان و در طول مدت سه ماه در اختيار مرغداران قرار گرفته و طي اين مدت 430 هزار تن از اين محصول به قيمت بيش از 1600 تومان تامين شده است. لذا وقتي مسئولان در اجراي وعده‌هايشان تعلل مي‌‌كنند نمي‌توان از توليدكننده خصوصي هم انتظار كاهش قيمت را داشت و اوضاع به شرايط فعلي و گوشت مرغ هفت هزار توماني ‌كشيده مي‌شود...

اين درحالي است كه طي 10 ماهه‌ سال گذشته قيمت گوشت مرغ از ثبات نسبي برخوردار بود و با قيمت سه هزار تا 3800 تومان در بازار مصرف عرضه مي‌شد.