corn.jpg

5 تیر 91

چاپ

خبرگزاری ایرنا

علل نوسانات قیمت گوشت مرغ در هفته های اخیر

تهران– مشكلات ناشی ازانتقال پول، قیمت های جهانی، اتكا كشور به واردات نهاده های دامی، برآوردهای غیر واقعی وزارت جهاد در مورد تولید مرغ و در برنامه قرار ندادن واردات از جمله عواملی است كه از نظر مسئولان بازرگانی وزارت صنعت منجر به بروز نوسانات شدید در بازار مرغ شده است .

همچنین ناتوانی لجستیك و سیستم حمل و نقل كشور برای انتقال نهاده ها به داخل كشور و تحریم به عنوان عامل عمده و تاثیر آن در به موقع نرسیدن كشتی ها از دیگر مسائلی بود كه امروز 'حسن رادمرد ' سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت در دبر رسیدن نهاده ها و افزایش قیمت مرغ موثر دانست .

** تزریق مرغ منجمد از امروز در سراسر كشور

سرپرست معاونت بازرگانی توسعه داخلی وزارت صنعت، از برنامه ریزی های صورت گرفته برای تزریق مرغ منجمد از روز جاری در سراسركشور خبرداد و گفت : امروز صبح نیز نشستی با معاون اول رییس جمهوری و باحضور وزیر صنعت درباره سرعت دهی در تامین نهاده های دامی برگزار شد .

' حسن رادمرد' همچنین از برگزاری نشستی دربعد ازظهر امروز (دوشنبه) با حضور تشكل ها و اتحادیه های مربوط برای امضای تفاهمنامه ها جهت تنظیم بهتر بازار مرغ خبرداد .

وی با ابراز امیدواری بر تعدیل قیمت مرغ و كاهش نگرانی مردم در روزهای آینده، گفت : قیمت گذاری مرغ با هدف حمایت از تولید و ممانعت از بروز نوسانات شدید عرضه و تقاضا در برنامه ها قرار گرفته است .

رادمرد با رد افزایش قیمت مرغ به هر كیلوگرم 7 هزار تومان گفت : هم اكنون گوشت مرغ در میدان بهمن به طور میانگین هر كیلوگرم بین 6100 تا 6200 به فروش می رسد كه همین نرخ در سطح عرضه و خرده فروشی هر كیلوگرم 6400 تا 6500 است .

وی معدل قیمت مرغ در شهر تهران را نیز براساس آمارهای روز جاری هر كیلوگرم 6 هزارو 380 تومان اعلام كرد.

** امضای تفاهمنامه با صنایع لبنی

مقام مسئول در وزارت صنعت ، معدن و تجارت از تفاهمنامه منعقده با صنایع لبنی خبرداد و گفت كه جزییات این توافق را به دلیل اینكه ممكن است منجر به جنجال های رسانه ای شود ، اعلام نمی كند .

رامرد با اشاره به واردات نهاده های دامی به بنادر كشور گفت: به دلیل اینكه لجستیك و حمل ونقل جاده ای توان انتقال این میزان كالا را نداشت ما در تحویل نهاه ها به دامداران نتوانستیم براسا س وعده خود عمل كنیم .

وی ابراز امیدواری كرد تا با سرعت گرفتن جریان انتقال نهاده ها در كشور بزودی قیمت مرغ تعدیل شود كه وی احتمال پایین آمدن مرغ به كمتر از هر كیلوگرم 5 هزارتومان را داد .

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، ناتوانی سیستم حمل ونقل و لجستیك برای برای جابجایی كالا از بنادر به داخل كشور با توجه به واردات همزمان سایر اقلام همچون گندم را از جمله عواملی برشمرد كه در دیر رسیدن نهاده ها به داخل كشور موثر بوده است .

وی درعین حال گفت كه با توجه به رفع این وقفه در زمان حاضر هر روزه نهاده ها براساس ظرفیت در میان استان ها تقسیم می شود .

** آمار تولید مرغ وزارت جهاد مسئولان تنظیم بازار را گول زد

رادمرد گفت : آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد كشاورزی مبنی براینكه تولید داخل توان پاسخگویی به نیاز بازار را دارد و مخالفت این وزارتخانه برای واردات ، باعث شده بود تا هیچ برنامه های برای واردات مرغ پیش بینی نشود .

وی از اختلاف 200 هزارتنی تولید با نیازی مصرفی خبرداد و گفت : نیاز كشور با تولید واقعی مرغ هماهنگ نیست و تولید كفاف تامین نیاز داخل را ندارد .

مقام مسئول در وزارت صنعت ، معدن و تجارت می گوید كه پیش بینی های غیر كارشناسی وزارت جهاد در حوزه مرغ نیز باعث شد تا سال گذشته كشور صادر كننده ای به نام ایران پس از 30 سال تولید تخم مرغ ناچار شود كه از تركیه تخم مرغ وارد كند .

** واردات روزانه 800 تن مرغ به كشور

وی در عین حال عنوان كرد : موضوع واردات مرغ از اسفند ماه سال گذشته پیگیری شد و پس از رفع مشكلات بانك مركزی سفارش تولید به كشورهای تولید كننده از جمله برزیل و تركیه داده شد و براین اساس روزانه 800 تن مرغ وارد كشور می شود .

رادمرد ادامه داد: در زمان حاضر مرغ های وارداتی در سردخانه های تحت كلید وزارت صنعت درحال ذخیره سازی است ، قرار بود از امروز وارد شبكه توزیع شود كه به علت نزدیكی ماه مبارك رمضان مقرر شد توزیع آن با تاخیر صورت گیرد.

** پولی از اتحادیه تولید كنندگان مرغ نگرفته ایم

وی در باره اظهارات اخیر رییس اتحادیه تولید كنندگان مرغ مبنی براینكه این اتحادیه 50 میلیارد تومان برای تامین نهاده های مورد نیاز خود به وزارت صنعت ، پرداخت كرده ، گفت : چنین موضوعی صحت ندارد و اتحادیه به صورت مستقل با یك مباشر بخش خصوصی وارد گفت وگو و معامله شده است.

** اختلاف قیمت نهاده های دولتی با آزاد

رادمرد در پاسخ به پرسشی در باره پیش بینی وی درمورد قیمت مرغ در روزهای آتی گفت : نرخ ها به زودی اعلام می شود اما این نكته را باید توجه داشته باشیم در زمان حاضر دولت قیمت كنجاله دام و سویا را برای مرغدار و دامدار هر كیلوگرم 830 تومان عرضه می كند حال آنكه این نرخ در بازار آزاد یك هزار و 500 تومان محاسبه می شود كه این اختلاف شدید قیمت به طور طبیعی روی قیمت تمام شده اثر بسیاری دارد .a